tisdag 3 april 2018

After work redan innan lunch!

Efter en härlig påskhelg (i Umeå) med underbart väder vad det "tillbaka i selen" OCH tillbaka i sadeln idag. Eftersom det är tisdag börjar jag först till lunch - så jag hann med lite ridning innan dess. Bildens härliga "after work" för Hamingja utspelade sig alltså redan före lunch!

Hamingja släpper oerhört mycket vinterpäls nu - så även om jag hade lite bråttom och därför inte borstade jättenoga hann det bli en REJÄL hög lös päls på golvet. Hon har en gråbrun ton i vinterpälsen på större delen av kroppen, men nu upptäckte jag att det jag borstade lös under magen hade en annan, mycket rödare ton. Så när man såg pälshögen på golvet kunde man tro att jag även borstat lite på en fux!

Nu är det bara en månad kvar till Midurs vårtävling, vilken antagligen blir "hela vår tävlingssäsong" detta år. Det är alltså hög tid att fundera på vilka klasser som kan bli aktuella för oss! Hamingja och jag har bara varit med på en tävling tillsammans tidigare, det var Midurs tävling för två år sedan. Då var det ett specialupplägg med lokaltävling på lördagen och SM-kval (utan finaler) på söndagen. Jag valde då att rida töltklassen T5 (tidigare "lätt klass") på lördagen men sedan SM-kvalklassen V1 (fyrgång) på söndag. Det senare trots att vi inte tränat ökad tölt, för att få vara ensam på banan när det var dags för galopp. Men frågan är då hur jag ska göra denna gång...?!

När det gäller ökat tempo tölt har vi fortfarande inte tränat på det utan jag har fokuserat på att bygga upp henne i arbetstempot... Alltså är det verkligen hög tid att försöka rida ett högre tempo i tölten för att se hur det går - innan jag måste bestämma vilka klasser jag ska anmäla oss till! Därmed hade jag ju planen för dagens träningspass klar och jag valde att rida längs bilvägen mot Alviksträsk, för att ha långa raksträckor med plan mark att "gasa" på sedan vi avverkat vår sedvanliga uppvärmning. 

I ett långsamt tempo tölt lyckas jag numera - i alla fall ibland - få till min sits så att jag "sitter på rumpan" och vinklar fram mitt bäcken till ett drivande säte. Men när jag nu försökte öka tempot så föll jag åter framåt... Och när Hamingja sedan - när jag tyckte att vi faktiskt töltade ganska fort - gjorde några av sina katapult-reaktioner blev det VÄLDIGT tydligt att hon har så oerhört mycket mer tempo i tölten än vad hennes matte klarar av att rida... 

Det är alltså f f a JAG som behöver träna på att RIDA ökat tempo tölt - inte Hamingja egentligen. Men jag behöver dels få ordning på min sits även här och dessutom måste jag - som Atli påpekade senast - lära mig att lösgöra utan att samtidigt bromsa. TUR att det fortfarande är några veckor kvar till tävlingen! Jag kommer verkligen inte att ha några problem med att veta vad vi ska träna på till dess...!!! Men nu är det hög tid att hoppa i duschen och sedan göra mig "bankmässig" innan jag åker till jobbet!

Inga kommentarer: