fredag 19 februari 2016

Kan man inte BARA rida höger varv?!!

Efter en vilodag för Haminjga och mig var det idag dags för oss att repetera övningarna från onsdagens träning för Sylvia. Det började riktigt, riktigt bra! I högervarvet satt verkligen "nära Sylvia-upplevelsen" kvar! När vi började skritta på volt kom lååååååånga, fina halsen fram direkt och sedan behöll hon den även i tölten! Matte kom ihåg att ha rörlig innerhand och att slappna av titt som tätt - så jag tror både Hamingja och jag var lika nöjda!

När vi red ut på spåret - fortfarande i höger varv - fortsatte det lika bra! Vi red superfina slutor i tölt och det var som att sitta på ett paket halvsmält smör - inte minsta motstånd någonstans i hästen! Fina Hamingja!!! Gissa om jag blev "hög" av lycka?!!

Men när vi övergick till vänster varv kom jag ner på jorden igen... I början gick det bra där också, men när jag började be om lite mer böjning i sidan snedtände hon REJÄLT! När hon bet tag i bettet och vräkte sig iväg lyckades jag faktiskt låta bli att bli stum i innerhanden - det går ändå lite framåt - och tack vare att hon inte fick något som triggade ännu mer kunde jag ganska snabbt få kontroll på henne igen.

Dock upprepade sig samma sak så snart jag bad om böjning i vänstersidan... Här var det verkligen inte tal om att rida någon sluta - redan en hörnpassering fick fröken att snedtända igen... Det kändes verkligen som EXTREMT bra timing att Fysiopet-Tomas kommer till Mariebäck nu på måndag för att bl a "träffa" Hamingja!!! För hon har visserligen periodvis satt i system att göra så här bara för att hon märkt att hon kan när hon har matte och inte Sylvia på ryggen... men i o m att det inte fanns minsta antydan till protest i höger varv har jag svårt att tro att det bara skulle vara dumheter från hennes sida.

När vi varvade ner i trav på volt kändes hon sedan jättefin i höger varv - men i vänster varv var det en liten orenhet i takten, som om hon kortade steget lite, lite med vänster bak. Om protesterna i tölten bara berodde på stelhet och träningsvärk från lektionen i förrgår så borde hon ha varit uppmjukad vid det här laget - särskilt med de "ruscher" som hon gjort på eget bevåg. Nej, jag misstänker att hon kanske har någon liten upphakning eller liknande... Det får helt enkelt bli vila för henne till dess hon är kollad av Tomas - för säkerhets skull!

Lára fick vila idag, efter två riddagar med Malin. Men när nu Hamingja ska vila i helgen kan jag nästan garantera Lára två riddagar till denna vecka. Undrar hur mycket Hamingja har fått av Lára för att låtsas ha ont?!! ;-)

Inga kommentarer: