måndag 28 maj 2012

Vindurtävlingen - TVÅ A-finaler!!!


Radarparet Tildra & Lára i sin tävlingshage i Ragvaldsträsk. 


Vilken glädje det var att komma till den soliga tävlingsplatsen på morgonen och se på startlistorna att min fina Lára och jag skulle få rida A-final i båda våra grenar!!! Trots att det var vår debut - och dessutom en väldigt oplanerad sådan! Har hört att vissa tränar på sina tävlingsprogram innan tävling.... men det är väl ändå fusk??!! ;-)

Det var jättekul att rida T3-final! Lára var så duktig!!! I slutet flåsade hon alldeles våldsamt, men kämpade på för fullt ändå. Det är verkligen som Sylvia säger, att Lára kan gå "enbart på skalle"! Poängen för arbetstempot blev 5.0 - 5,0 - 5, 5. Tempoväxlingarna 4,5 - 5.0 - 5,0 och ökade tölten 4,5 - 5,0 - 5, 0. Vilket jag förståss var oerhört nöjd med - så många 5,0 och t o m en 5,5 kändes fantastiskt!!! I den tuffa konkurrensen gav poängen oss en sjätteplats. Och på Vindurs alltid lika fina prisbord valde jag en flaska kylgelé. Då hade jag avstått från att rida ärevarv, för att spara på både min och Láras energi till nästa final. Precis som Lára var jag genomblöt av svett vid det här laget - det bara rann om oss i värmen... så jag funderade en stund på om inte kylgelé över hela kroppen vore precis vad vi skulle behöva båda två?! ;-)

Näst sista finalen för dagen var sedan vår V2:a. Jag satsade på superkort värmning i värmen. Först lite uppmjukande skritt i skogen med massor av halter eftersom jag haft endel problem med bromsen i helgen... och sedan riktigt kort arbetstempo tölt med massor av drivning - på asfaltvägen. Tyckte vi gjorde en riktigt bra prestation i den här finalen också! Hon blev ju förståss extra taggad av att vi var sex ekipage på banan, så i början av travvisningen blev det ett antal galoppsprång, men sedan gick det bra. Hon hade ordentligt tryck framåt, så jag tänkte att den domare som skrivit "mer energi önskvärt" i kommentarerna igår kanske var nöjd nu?! I skritten skötte hon sig över förväntan - hade trott att hon skulle takta betydligt mer. Jag gjorde djupa utandningar och försökte verkligen sitta tungt i sadeln för att lugna henne och det verkade fungera.

Galoppfattningen fick vi göra på en raksträcka - men duktiga gumman tog rätt direkt! (Det var vänster galopp idag - inte höger som vi red igår. Men eftersom Lára föredragit vänster galopp sista 1,5 veckan var jag inte särskilt nervös för den saken.) Och sedan kom då ökade tölten som avslutning. Och till skillnad från uttagningen behövde vi inte göra övergången galopp-ökad tölt (något vi DEFINITIVT behöver öva på!!!) Man skrittar ju under poänggivningen, så nu kunde jag börja samla henne i skritten och göra en mer succesiv övergång. I början blev hon extremt taggad av att försöka hinna ikapp hästarna framför - så det blev ingen riktig ordning på någonting för oss... Men tack vare att vi fick rida flera varv hann vi succesivt hitta balansen i det hela. Och på slutet fick jag känna av det där härliga "suget framåt" som bara är så HÄRLIGT!!! Så när speakern meddelade att vi skulle sakta ner till skritt igen hade jag GÄRNA töltat något varv ytterligare - och Lára också!

Tyvärr har jag inga poäng att delge från V2-finalen, eftersom det på flera ställen på banan var svårt att höra speakern i den hårda blåsten. Och någon resultatlista hann aldrig komma upp innan det var dags att åka hem heller. Men våra poäng räckte i alla fall till en femteplats - som vi delade med Elisabeth och Tildra! Enligt Elisabeths man Ronny var det dessutom bara någon tiondel som skilde oss från trean och fyran! Blir spännande att se poängen sedan när de publiceras på Vindurs hemsida!





Tildra och Lára pausar i hagen inför hemresan.


Från prisbordet valde jag en snygg, svart funktionspiké denna gång. Dessutom hade jag tidigare köpt en jättesnygg mörkröd vojlock från Karin Åberg, som hade försäljning på området. Samt en transportdekal med SIF:s logga. Så jag åkte verkligen inte hem tomhänt! Hade dessutom läääänge stått och suktat över ett fantastiskt läckert träns med swarowskikristaller i de isländska färgerna både på pannband och nosgrimma - samt en kristall i varje färg vid tyglarnas hakar. SÅ LÄCKERT!!! Men det skulle väl i så fall vara något jag fick ha hängande i en monter i stallet - för inte skulle det ta Lára så många minuter att klia loss några kristaller ifall hon fick använda det...!

När hagar var mockade och rivna och all utrustning var packad kunde vi så styra kosan hemåt. Kristins lånebil hade tyvärr inte gått att laga under dagen, så det var tack vare hjälteinsats från Sussi som Funi, Lára, Kristin och jag kom oss hem tillslut. STORT TACK för det!!!



2 kommentarer:

Lale sa...

GRATTIS Anna!!!

Anna sa...

TACK!!! Är så jätteglad över min fantastiska häst!!! Tänk er när vi dessutom hunnit träna på våra tävlingsprogram!