måndag 23 augusti 2010

Feykir kompledig


Från A-finalen i V5.

Är fortfarande ganska "hög" efter helgens tävlingar! Men idag har jag fått börja betala priset... rispåsen har varit min bästa vän! Är så stel i nacken att jag knappt kan vrida huvudet, så kunderna har fått stå ut med att jag haft en rispåse över axlarna hela dagen. Har inte lyckats få någon tid i CityRehabs bassäng varken idag eller i morgon, så det får bli badkaret hemma istället. Feykir har i alla fall "ledigt" från matte - minst två dagar har jag lovat honom. Efter en sådan här helg har han förståss en del komp att ta ut! ;-)


Är inte bara nöjd med våra fina placeringar utan även med det upplägg för uppvärmning som jag testade. Sylvia har ju rekommenderat längre uppvärmning, men det får inte bli som på Midurtävlingen i våras när både Feykir och jag hade slut på energin när det var dags att rida in på banan... Hos Vindur finns en liten paddock, men där brukar det vara väldigt trångt och bitvis ganska rörigt också... Tycker ofta att Feykir och jag bara blir stressade av det - så jag bestämde därför att inte rida i paddocken ö h t i helgen. Istället lösgjorde jag med galopp i skogen - vilket Feykir gillade helskarpt! Och det fick dessutom igång hans "dieselmotor". Inför dagens första klass verkade ca 10-15 minuter galopp i skogen, skrittpaus, 10-15 minuter tölt längs asfaltvägen och sedan ny skrittpaus fungera ganska bra. Men nu var det ju bara runt 15 grader också - hade det varit varmare hade vi nog fått korta ner.


Inför söndagens andra final värmde jag bara upp drygt 20 minuter, inkl skrittpauser och då hade vi ju ork kvar till att vinna B-finalen! På lördagen hade jag värmt längre inför uttagningen i V5, men då kändes han väldigt matt, så det var uppenbarligen för länge. Det är inte bara att rida på tävlingsbanan man behöver lära sig - utan hur man värmer upp på bästa sätt också! Och med 2-3 tävlingstillfällen/år är det ju minst sagt svårt att skaffa sig rutin... Mycket hinner ju hända mellan gångerna - konditionen kan ju vara betydligt bättre eller sämre än sist och då gäller det att ta hänsyn till det också...


I kväll blir det i alla fall ett okomplicerat upplägg: varm rispåse och ljudbok följt av varmt bad och ljudbok. Det mest komplicerade blir nog att hålla mig vaken till dess det är dags att sova!

Inga kommentarer: