lördag 22 augusti 2009

Kort rapport från första tävlingsdagen

Dagens debutant: Midurs Maja som gjorde en kanonuttagning i V5 (lätt fyrgång)

Dagens domarbeslut: Eftersom vi red en och en på banan i alla klasser (och till speakerns kommando) lät domarna alla ekipage fatta galopp i en kurva. Då blev det ju verkligen lika för alla!

Dagens domarinsats: När en häst blev rädd på banan och tvärvände blev ju ekipaget förståss diskvalificerat... Men Ann-Marie Werner gick med dem förbi det farliga stället innan de behövde lämna banan.

Dagens domarkommentarer: "Ögongodis" resp "WOW" om Sylvias fine Démantur! Och "Mjuk och trevlig ridning" till mig! (Känner ju att jag har domarnas ögon på mig när jag rider på halvstång i lätt klass.)

Dagens kanonprestation: Midurs young rider Anna Mattsson vann båda sina uttagningar på kanonpoäng - trots att hennes (visserligen MKT fine Baltasar) bara varit i Sverige fyra veckor!

Dagens debutant 2: Feykir och jag red T5 med tempoväxlingar och överlevde de lååååånga långsidorna. Nu siktar vi på framtiden!

Dagens bästa töltkänsla: när Feykir och jag värmde upp på asfaltvägen innan V5-uttagningen. Tyvärr lyckades vi inte återupprepa detta på banan...

Dagens näst bästa töltkänsla: Mina nedtagningar i T5 - jag bromsade med hela kroppen, han "satte sig" och jag kunde ge stooora eftergifter.

Dagens glädjeämne: När jag såg Johans bilder från vår töltuttagning och kunde konstatera att mina skänklar på de flesta låg precis där de skulle! FAST det är tävling och man då tenderar att rida på sin sämsta nivå...!!! Allt mitt jobb med sitsen kanske ändå börjar ge resultat!

Dagens tävlingsnerver: Feykir och Lukka som låg och sov i solen - och sedan kom Feykir på att man faktiskt kan beta gräs även när man ligger ner!

Dagens missbedömning: Efter min fyrgångsuttagning trodde jag att de låga poängen berodde på riktigt dåliga töltpoäng. Istället visade det sig att jag fått mitt livs sämsta poäng på skritt och galopp - faktiskt 4.5 på båda av en domare. Skritten var "överilad och passtaktig". Hm... jag försökte rida ihop honom mer än jag brukar men ska definitivt återgå till lite längre tygel i morgon! Och om galoppen vet jag inte vad jag ska säga... 5,0 och 5.0 är vi vana vid att få där. Kompisar som sett vår uttagning var också förvånade...

Dagens sammanfattning: Feykir och jag kom tvåa i fyrgångsuttagningen och trea i töltuttagningen. I finalerna i morgon - när vi får extra energi av de andra ekipagen ska vi rida så det ryker!!!

1 kommentar:

Maria Mattsson sa...

Hejsan
Vilket duktigt gäng ni är där i Skellefteå:) ska bli jättekul att få se bilder från tävlingen!
Hälsar Maria