söndag 30 augusti 2009

Ibland KAN Anna tävla och tänka samtidigt!

"Utan Feykir i två dagar försmäkta jag med denna värk!" (Kan man mot förmodan inte citera min pappa så finns ju alltid Astrid Lindgren att ta till! Citater var dock nååågot modifierat...)

Men även om jag inte orkat rida så orkar jag i alla fall skriva lite om min häst! Här kommer ytterligare två bilder från Vindurtävlingen. Och den första utgör viktigt bildbevis! Det otroliga var att jag faktiskt flera gånger klarade av att tänka när jag red - fast det var tävling!

När vi nu hade fått för oss att rida T5 - efter bara några dagars träning på tempoväxlingar - gällde det verkligen att hjälpa Feykir så mycket som möjligt! Och jag kom fram till att det allra viktigaste var att se till att han verkligen trampade under sig ordentligt med vänster (inner) bak när det var dags att öka tempot.


Ser ni vad jag gör??!! Jag sidför i kurvan så att han korsar med inner bak - och därmed trampar under sig mer...





...och sedan rätar jag ut och ökar tempot! Nog kan jag klara viss tankeverksamhet när jag rider hemma. Men att fixa det när jag är tävlings-lobotomerad, det var verkligen ett steg framåt!

Har tidigare skrivit om hur jag kunde uppleva en utveckling under tävlingshelgen. Från fredagens provridning av banan då Feykir och jag upptäckte att långsidorna var låååånga och tempoväxlingarna kändes som rena katastrofen... Till lördagen då det ändå gick liiiite mindre dåligt. Och söndagens final (tur att det var så få ekipage att vi ändå fick rida final!) då det gick ännu lite, lite bättre. Har kunnat konstatera att det avspeglar sig i poängen också. I finalen höjde vi oss med 1,40 poäng jämfört med lördagens uttagning! Visserligen från en pinsamt låg nivå - men det var ju definitivt en utveckling!

Nu känns det faktiskt lite tråkigt att det inte är någon lätt klass med tempoväxlingar på Midurtävlingen om två veckor! Vi hade i o f s inte hunnit träna så mycket mer på tempoväxlingar innan dess... Veckan som gick blev det bara två riddagar p g a skröpplig matte. Kommande vecka blir det förhoppningsvis fler - men då MÅSTE vi träna mycket trav på böjda spår inför Atlikursen till helgen! Märkte ju på tävlingen att Feykir är alldeles för "töltprogrammerad" just nu. På onsdag är det ju dessutom ridskoledags och då beror det ju på vad Sylvia planerat för oss... Så det kanske är lika bra att det inte blir några tempoväxlingar på Bodentävlingen... Nu när jag ändå lyckats uppbåda lite positiva tankar kring tölt och tempoväxlingar på tävling kanske det är lika bra att jag får bära med mig dessa under vintern, hinna träna ordentligt och göra nytt försök på tävling först till våren?!

Inga kommentarer: