fredag 28 november 2008

10 cm lössnö, minusgrader - och duggregn!!!

Slutade till lunch idag och SKYNDADE till stallet för att hinna rida innan det blev mörkt. Så här års gäller det att vara snabb - särskilt en sådan dag som idag när det var riktigt mulet och himlen faktiskt var ganska mörk även mitt på dagen...

Hästarna hade inte fått sitt lunchhö utan tittade VÄLDIGT hoppfullt på mig när jag närmade mig! För att inte slösa bort så många "ljusa" minuter i onödan gav jag dem "en halv" lunch - och började med vallackflocken. När även alla ston fått var sin liten tuss hö, hade Feykir hunnit mumsa en stund i alla fall - han ser ju till att få den första tussen hö som landar i hagen! Jag tyckte därför inte att jag behövde ha allt för dåligt samvete när jag tog in honom i stallet för att sadla och tränsa.

När vi red iväg började det duggregna, trots att det var några minusgrader ute... Och jag hade inte ridit länge förrän tyglarna var "glacerade" av is! När jag sedan kom tillbaka till stallet skulle det visa sig att även mina kläder var täckta av ett tunnt ispansar! Men innan dess hade Feykir och jag hunnit ha en riktigt trevlig ridtur! Vi red "bakom vägbomen - i skogen ovanför stallet. Först skogsvägen som går till höger. Det fanns hjulspår längs vägen, men sedan någon kört där hade det snöat ytterligare 1 dm, så Feykir fick lyfta lite extra på benen. Skrittade först ganska länge på lång tygel, utan stigbyglar, och trots att det nästan var skymning var Feykir trevligt avslappnad. Det var bara en attack-skata som fick honom att tappa fattningen en kort stund...

Att han behövde lyfta lite extra på hovarna märktes extra mycket när vi började trava - då var det som att han STUDSADE uppåt i varje steg! Sådant här underlag är ju jättebra träning för ryggmusklerna - hästen jobbar väldigt "rätt" automatiskt! I slutet av skogsvägen kan man rida in några hundra meter längs ett svagt uppförslut. Red vänster galopp två vändor där, med skritt på lång tygel tillbaka. Båda gångerna var han RIKTIGT duktig i galoppen! Hade honom samlad i låg form i galoppfattningen, men sedan fick han vara lite friare i formen p g a underlaget. Men han blev inte spänd i kroppen utan jag kunde mjukt ställa honom höger-vänster hela tiden. Och f f a tog han i ordentligt med bakbenen hela tiden! I vänster galopp har han haft ovanan att efter en stund sluta ta i bak, så att han tillslut helt enkelt slutar galoppera med bakbenen. Men nu var det inte minsta försök till sådant fusk utan riktig galopp ända till dess jag bad honom sakta av till trav.

Red mer vänster galopp tillbaka mot stallet och nu var det minst lika aktiva bakben! När vi kom till vägbommen igen tyckte han först att vi skulle gå tillbaka till stallet direkt. Men när jag istället insisterade på att vi även skulle rida skogsvägen till vänster var han ganska snabbt med på noterna. Nu red vi trav med utsträckt överlinje och han jobbade riktigt bra! Inte heller denna väg är särskilt lång och efter en skrittpaus vände vi tillbaka hemåt. Red både höger och vänster galopp och han var duktig i båda, även om man ju känner att han kommer upp på ett annat sätt i sprången i höger galopp. Avslutade med skritt på lång tygel tillbaka till stallet - vilket plötsligt blivit något av vår bästa gren! Hm... ska kanske inte dra allt för stora växlar av detta, efter bara ett par ridturer... Idag hade vi ju dessutom hjälp av 10 cm lös snö som gjorde det väldigt naturligt för honom att söka sig framåt, nedåt och komma upp med ryggen.

När Feykir fått stå inne med fleecetäcke och äta kraftfoder fick han gå ut i hagen igen med de andra för att äta en andra lunch. Hästarna verkade inte alls ha något emot denna nymodighet med två luncher! (Fast de var nog först lite besvikna efter den första halvan - när maten tog slut så snabbt!) Nu hade duggregnet övergått i snöfall. Stora, mjuka flingor singlade genom luften. Var lite i valet och kvalet hur jag skulle göra - skulle Feykir få ha täcke på sig eller inte? Han var fortfarande lite fuktig i pälsen... men skulle ju få äta hö en stund så kanske skulle han hinna torka då. Fast det var ju bara en halv giva lunchhö och tänk om snöandet åter övergick i regn?! Nej, det fick bli täcke på i alla fall.

Jag har föresten pratat med Sylvia idag. Hon och Anna M är nere på Globen Horse Show - när jag pratade med henne skulle de på en dressyrclinic. Förutom att se en massa fina hästar skulle de förståss shoppa en massa på mässan. Jag frågade om de hittat montern med jättefina islandshästar till mässpriser - men de hade de inte gjort ännu trots att de letat. Kanske finns den utomhus - där de även säljer hästtransporter...? Om inte annat borde väl Island vara där och ha "konkursutförsäljning"?! ;- )

Inga kommentarer: