fredag 11 juni 2021

Fredagkväll i stallet

Idag blev det kvällsridning, eftersom jag också skulle kvällsfodra. Och det blev ett sådant tillfälle när Hamingja VERKLIGEN prövade mitt tålamod... Jag hade planerat att förbereda inför helgens kurs för Sylvia genom att rida många (lösgörande) galopper uppför kyrkbacken. Men lilla fröken skulle visa sig ha andra planer... Redan när vi skulle rida över lilla bron första gången denna kväll var hon av någon anledning åter tveksam, men efter lite övertalning kunde vi rida upp på bron där vi som vanligt gjorde halt en stund innan vi fortsatte över och när jag vände och upprepade samma sak ytterligare två gånger gick det riktig bra. 

Vi red sedan två galopper uppför backen, men när vi efter den andra kom tillbaka ner blev Hamingja successivt allt mer spänd och uppjagad ju närmare bron och bäcken vi kom... Hon verkade plötsligt helt övertygad om att Mariebäcksodjuret nu var på plats nere i bäcken... och när jag tillslut fick henne att börja gå över bron igen råkade en fågel flyga upp alldeles i närheten och då fick hon förstås "vatten på sin kvarn"... Så det krävdes MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA vändor fram och tillbaka över bron för oss denna kväll innan det i alla fall blev hyfsat odramatiskt. Avrundade sedan med lite tölt längs bilvägen, då jag inte ville trigga någon flyktreflex i onödan genom att låta henne galoppera från bäcken upp mot kyrkan igen. Men i morgon är en annan dag - som tur är!

Inga kommentarer: