onsdag 10 mars 2021

KALLT!!!

...men VACKERT ute idag!!!

I morse hade vi -23 grader i Kyrkbyn, men när jag kom in till stan var det bara -12 där! (En sträcka på en knapp mil...!) Innan isen lägger på hösten kan det vara stora skillnader åt det hållet (brukar säga att vi i Kyrkbyn bor i "inlandet"!) och på våren när isen gått upp är det tvärt om... men kan inte komma ihåg att jag upplevt SÅ stor skillnad medan isen ligger på havet...!!! Och med dagens vindar som verkligen "hetsade minusgraderna att anfalla" var strategin given: se till att INTE ha motvind på hemvägen!!!

Det innebar ridning bort till "världens ände-korsningen" i en känsla av att "bara den starkaste överlever..." men när det kändes som att ansiktet helt höll på att frysa ihop plockade jag fram mitt hemliga vapen och lät Hamingja trava - och vips var matte varm och flåsig!!!

Innan dess hade vi ägnat oss åt låååååångsam tölt medan jag försökte hålla skänklarna om henne - INTE en lätt kombination när lilla fröken direkt stressar upp sig och blir spänd... Men när jag lyckades hålla tempot riktigt lågt, hon började lugna ner sig lite samtidigt som jag kom ihåg att dra mig fram mot framvalvet för att hitta utgångspunkten till en bättre position i sadeln så kändes det som att vi hamnade i en mer positiv spiral!

Sedan vi vänt hemåt fick jag förstås börja om igen... men tillslut började det åter gå åt rätt håll. Och är jag nu bara konsekvent med detta under den närmaste tiden borde det ju successivt bli lite lättare både för häst och matte! Som avslutning fick Hamingja galoppera upp till kyrkan och det var förstås väldigt uppskattat! Hon inledde med en JÄTTEFIN galoppfattning (vänster) ur högersluta och halt. Övervägde sedan att skritta tillbaka ner för höger galopp (f f a matte behöver ju uppenbarligen träna på den galoppfattningen) men de isande vindarna fick mig att avstå - jag får se till att det blir minst en högergalopp vid nästa ridpass!

Idag fick vi förresten inviga det nya, längre fårskinnsskyddet som jag igår köpte till sadelgjorden. Jag var lite fundersam om den skulle göra det skulle bli svårt att dra åt sadelgjorden i o m längden, men det visade sig funka ändå. Och just för att den var så pass lång blev det ett skydd över sadelgjordsspännena, vilka jag misstänker är det som orsakat skavet i pälsen.

Inga kommentarer: