tisdag 6 oktober 2020

Som dränkta katter...! :-O

Att ge mig ut och rida i eftermiddag UTAN regnkläder var inte direkt mitt smartaste beslut...! :-O

När jag kom till stallet efter jobbet blåste det KALLT (men var uppehållsväder) och jag var så frusen att jag satsade på en VARM jacka istället för regnkläder. BAD choice - skulle det sedan visa sig... Jag hade valt att rida bilvägen mot Avan där vi kunde nyttja den mjuka sandvägen på vänster sida till uppvärmning i trav. Innan dess hade vi också travat en sträcka ute på vägen medan jag noga analyserade hur Hamingja rörde sig utan att kunna märka minsta tecken på att hon skulle ha besvär av sin högra bakhov. SKÖNT!!!

Uppe på höjden där jägarna brukar sitta och fika red jag in och lät Hamingja galoppera upp till toppen på kalhygget. Bytte galopp halvvägs och Hamingja gjorde riktigt fina galoppfattningar båda gångerna! Istället för att rida ner till vänster och tillbaka ut på bilvägen som vi brukar fick jag en ingivelse att fortsätta rakt fram längs skogsvägen som fortsätter parallellt med bilvägen, förbi Mariebäck och ända bort till gamla soptippen. 

Det var några år sedan jag red där senast och jag mindes det som att man ganska snart skulle komma till några riktigt blöta partier, men blev positivt överraskad över den långa sträckan som underlaget faktiskt var riktigt bra! Även om det fortfarande var uppehållsväder hade jag redan här hunnit ångra att jag inte tagit regnkläder, för det var en hel del granar som växte med grenar ut över skogsvägen så jag fick den ena duschen efter den andra och snart var ridbyxorna genomblöta...

När vi ridit en halvtimma var vi precis framme vid diket som Feykir och jag brukade ha problem att ta oss över, då det både var brett och djupt. Fast nu låg det stockar i botten på diket - något de antagligen i samband med en avverkning i närheten - så det såg betydligt lättare att ta sig över nu! Men det bestämde jag mig för att spara till en annan gång, nu vände jag istället och red samma väg tillbaka hemåt. Vid det här laget hade det börjat om att regna...

Tillbaka på bilvägen ägnade jag hemvägen till att träna tölt, vilket var ett effektivt sätt att hålla mig varm - för nu var vi VERKLIGEN blöta både Hamingja och jag... I stallet fick Hamingja sedan stå med nättäcket från Back on Track för att torka lite, medan jag drack te och smorde tränset (det var inte bara när jag avstod från regnkläderna som jag hade otur när jag tänkte - jag hade dessutom tagit FINTRÄNSET från Eques istället för det i biothane som jag alltid brukar använda vid nederbörd...) 

Innan Hamingja fick gå ut i hagen igen bytte jag till regntäcket från BoT, för enligt prognosen ska det regna i princip ihållande ända fram till lördag morgon. Och regn när temperaturen närmar sig nollan är det väder då det är störst risk att hästarna börjar frysa...

Inga kommentarer: