torsdag 30 juli 2020

Wet look är senaste trenden!!!


Ni har väl inte missat att wet look är den senaste trenden??!!

Note to self: olja på tyglarna och regn är inte den bästa kombinationen...!!! :-O Tidigare i sommar fick jag tips om att för hästar som kliar sig lite på sommaren, även om de inte har exem, så kan det bero på torr hud och i så fall hjälpa att smörja med babyolja. Och eftersom Hamingja brukar klia sig lite i svansroten och pannluggen har jag testat att smörja in henne där. Och det verkar ha fungerat för hittills ser hon i alla fall inte ut att ha kliat sig! Någon nackdel med det hela har jag inte heller upplevt - förrän idag...! :-O

När jag pysslade om henne igår efter ridningen tänkte jag inte på att väderprognosen sa att det skulle regna idag... utan jag smorde med oljan - även i mankammen. Vilket idag innebar att tyglarna blev oljiga och i o m regnet "såphala"...! Inte helt optimalt insåg jag ganska snart sedan jag ridit iväg...! Men jag försökte tänka positivt: på det här sättet skulle ju inte ens jag lyckas "fastna" i handen i alla fall!

Ridpasset blev till stora delar en repris av gårdagens, med trav och galopp i terrängen som uppvärmning och sedan lite tölt med fokus på min sits och att göra förhållningar m h a tydlig förflyttning av vikten bakåt. För att "ta med mig henne bakåt" som Atli beskrev saken. Under lektionerna för honom senast fick jag ju varva detta med att skapa mer energi genom att lägga vikten framåt och öka drivningen, men både igår och idag kändes det som att Hamingja skötte den delen alldeles automatiskt så det räckte om jag fokuserade på förhållningarna!

Hittills i sommar har det oftast känts för varmt för att använda Back on track efter ridpassen, men nu fick hon stå med ryggvärmaren en stund i o m att hon var så blöt av regnet. Nu när de går på bete får hon inget gott i krubban efter ridningen, förutom de nya mineralerna som hon så glatt mumsar i sig! Vilket får mig att undra varför man inte smaksätter ALLA mineral-/vitaminfoder så att hästarna tycker att de smakar gott??!! 

Innan ridningen hade jag passat på att gå igenom hästprylarna jag har i förrådet i Mariebäck och där hittat ännu fler saker att ta med till loppisen på lördag. Utifrån mammas devis att man inte rensat tillräckligt ifall man inte ångrar något efteråt såg jag till att även ta med endel som jag egentligen inte vill sälja. För det går ju faktiskt alldeles utmärkt att köpa nytt igen - det är jag expert på!!!


Inga kommentarer: