torsdag 3 maj 2018

Ett litet steg för mänskligheten - men ett STORT för Anna!



Igår var det dags för ett nytt besök på Smärtkliniken och när jag där konstaterade att jag inte alls hade extra mycket smärtor TROTS att det var både kallt och regnigt förklarade min läkare att det är ett tecken på att den skadade "isoleringen" (jag minns inte vad det heter egentligen) som ska finnas runt nervtrådarna nu börjat återbildas! Riktigt goda nyheter m a o!

Och idag var jag tillbaka på jobbet igen och sedan även tillbaka i sadeln! På väg till Mariebäck kunde jag konstatera att de lagt ut nytt grus på de ställen där vägen varit allra sämst och för en gångs skull var jag faktiskt glad över det grova "punkteringsgruset" för det har verkligen känts som att jag skulle kunna köra fast TROTS fyrhjulsdriften...!

Men punkteringsgrus riskerar också att vara hovböldsgrus, så det kändes bäst att satsa på ännu ett träningspass på ridbanan och mer av den supernyttiga galoppträningen. Först uppvärmning med Kyras ABC i skritt resp tölt följt av flera klockrena travövergångar följt av jättefin trav i båda varven! Och som inte det var nog inledde Hamingja sedan galoppträningen med de två bästa sekvenserna någonsin i vänster galopp - alltså inte bara klockrena galoppfattningar utan dessutom bibehållen bärighet även genom kurvorna och över nästa långsida!

Men kanske insåg hon att detta riskerade att helt "stiga matte åt huvudet" för hon såg sedan till att snabbt få ner mig på jorden igen... genom att plötsligt få stora problem med galoppfattningarna i vänster varv, som brukar vara vår bästa gren... Som kompensation för detta blev istället alla fattningar i höger varv klockrena idag och jag lyckades dessutom vara tillräckligt följsam i ridningen för att hon skulle bibehålla bärigheten även efter ett helt varv runt ridbanan!

Verkligen inget stort steg för mänskligheten förstås... men för oss/mig som fått jobba tillräckligt för att bibehålla bärigheten genom de första två hörnen kändes det riktigt roligt när vi flera gånger efter varandra kunde hålla den trevliga högergaloppen hela varvet runt! Och med flera klockrena travövergångar i båda varven följt av jättefin nedvarvningstrav med låååång överlinje var matte mer än nöjd med dagens träning!

Inga kommentarer: