lördag 28 oktober 2017

Nybörjarägg!!!

Lakrits, Kola och jag beundrar nybörjarägg nr 2!

Chicksen tycker att det varit alldeles för lite Chicks News här på bloggen den senaste tiden - så jag får väl försöka bättra mig!!! Bilden ovan är från 25:e oktober, då Lakrits (troligen) lagt sitt andra ägg! Hon är alltså STOR höna (=värphöna) nu!!! Igår kom nr tre och idag har jag fått plocka in nr fyra! Det är fortfarande pyttesmå "nybörjarägg" men definitivt en bra början! Att jag tror att det är Lakrits som värper dem är för att hon fått betydligt större och rödare kam, vilket de brukar få när de börjar värpa. Medan Kolas kam fortfarande är både mindre och blekare. 

Dessa Bjurholmsägg är extra efterlängtade eftersom alla de andra haft värppaus sedan hundattacken. Vuxna hönor har normalt värpuppehåll under vintern (oftast börjar uppehållet i samband med att de ruggar på hösten). För att sedan börja värpa igen framåt vårkanten. Vilket också är varför man av tradition äter mycket ägg till påsk. 

Den sista tiden fram till hundincidenten hade vi tre hönor som värpte, så vi fick fortfarande 0-2 ägg per dag. Men Haena och Litla-Haena som dödades av hunden var två av dessa och Lárahönan som skadades allvarligast var den tredje... Och även om Lárahönan inte gett oss några ägg sedan dess så är ju huvudsaken att hon verkar återhämta sig så bra ("peppar, peppar"!!!)  

Inga kommentarer: