söndag 29 oktober 2017

Midur Elit!!!

Ridhusträning idag IGEN - och nu var ju Hamingja rutinerad!

För några år sedan var det ett gäng Midurungdomar som med glimten i ögat skapade Facebookgruppen "Midur ungdom - Elit". En grupp som - namnet till trots - var öppen för alla som ville vara med. Som jag förstod saken skulle t o m vi som är "ungdom+" (hm...) kunna bli medlemmar.

När jag i kväll åkte till Bodens ridklubb för att träna i nya ridhuset - för andra gången på bara tre veckor - tänkte jag att det nog är dags att ansöka om att bli medlem i Elit-gänget...! För när vi som "bara" ridit utomhus i ur och skur i alla år plötsligt har tillgång till ridhus en timme var annan vecka - känns det ju hur proffsigt som helst! Kanske inte är så konstigt om vissa av oss upplever att det "stiger oss åt huvudet"...??!! Fast det kan ju MÖJLIGEN vara så att jag skulle ha liiiite lättare att "kvala in" i "Midur Elit" än i "Midur ungdom Elit"...??!!!

Det var - om jag räknat rätt - sju Midurekipage på plats denna kväll, varav fyra från Mariebäck. Kul att många tar chansen när vi fått så fina träningsmöjligheter! För ett par av ryttarna på plats var det dessutom första "evenemanget" i Midurs regi och det är ju jätteroligt med nya medlemmar! 

Min målsättning med förra träningstillfället var att ge Hamingja en så bra "första ridhus-upplevelse" som möjligt och när det var dags för hemfärd var jag mycket nöjd med utfallet. När vi nu kom tillbaka märktes det också att lilla fröken var BETYDLIGT tryggare i situationen den här gången! Och jämfört med Carola och Dotla, som åkte med oss och som aldrig varit till BRK tidigare, var ju vi de rutinerade! 

Förutom löshoppningen senast så red jag bara skritt och uppvärmningstölt i lång och låg form - d v s Hamingjas favoritgångart - just för att hon skulle få hjälp att slappna av trots den nya miljön, ljuden som blir annorlunda i ett ridhus och andra hästar som sprang. Men idag kunde vi höja ribban lite till! 

När jag inledde med skritt på volt kunde jag m h a ridhusets speglar se att hon verkligen korsade med inner bakben när jag bad henne flytta ut bakdelen några steg. Så bra att kunna se med egna ögon att min känsla av att hon gjorde rätt också stämde!!! Vi övergick till att göra samma sak i tölt med låååång hals och även om Hamingja (förståss) reagerade på ljud från de andra ekipagen så blev det ändå ganska små reaktioner och hon slappnade snabbt av igen. 

Efter trav på volt följt av ännu mer "uppvärmningstölt" på böjda spår kände jag mig så nöjd med hennes lösgjordhet (inte minst den psykiska) att jag vågade höja ribban ytterligare och arbeta med samlingen, d v s samlad skritt och övergångar till tölt. Som vanligt började jag i vänster varv och blev inte förvånad när hennes oerhört ambitiösa sida visade sig i form av "massor av bakben" som lyfte upp bogarna men också spänningar som innebar att hon blev kort i nacken... 

Men i höger varv - som brukar vara en större utmaning - fick jag allt det positiva från vänstervarvet OCH en lång hals! Och när vi då gjorde töltövergångarna på lösa tyglar bar hon upp sig riktigt, riktigt trevligt i tölten! Jag hade INTE behövt skämmas om Atli sett oss då! Det märktes också att Hamingja verkligen tog i (och att det var varmt i ridhuset) för hon svettades rejält och blev t o m skummig framme på bogen. 

Som belöning för att hon varit så duktig och för att hon även denna gång skulle ha en riktigt positiv känsla med sig efter träningspasset fick hon först varva ner i tölt med lååång hals. Sedan skrittade vi runt en bra stund och övade oss på att inte bli stressade fast andra hästar sprang och deras ryttare ibland t o m smackade (!!!) 

När jag suttit av stod vi kvar inne i ridhuset och fortsatte öva på att ta det lugnt trots det som hände runt omkring. Och trots att det denna gång var fler ekipage i ridhuset så hade Hamingja betydligt lättare att slappna av än när vi gjorde samma sak förra gången. Härligt att se hur lilla fröken stärker sitt självförtroende och kan tona ner sina flyktreflexer!

När det var dags att åka hemåt verkade alla mycket nöjda! Och inte blev jag mindre nöjd när hovslagaren sedan hörde av sig och meddelade att Hamingja kan få vinterskorna på plats på onsdag. Vi kommer alltså att ha bra förutsättningar när det är dags för Atlikurs till helgen!!!









Inga kommentarer: