fredag 11 februari 2011

Galoppträning


Idag blev det betydligt tuffare ridtur än vad jag hade tänkt... jag tänkte "bara" rida ut och träna galoppfattningar, eftersom Feykir blivit lite slarvig med dem den sista tiden. Men då han INTE ville ta höger galopp idag så fick han verkligen jobba! (Och höger galopp har ju alltid varit hans "starkaste kort"...!!!)


Under alla våra år tillsammans har jag, från samlad trav och högerställning, bara behövt ställa om vänster och skjuta fram höger höft så har han gjort en klockren galoppfattning. Men inte nu längre... Han har börjat med ovanan att börja galoppera INNAN min fattning - och då väljer han nu vänster galopp...


Provade att rida honom vänsterställd i traven istället - men det visade sig inte alls vara särskilt populärt.... Och när han tillslut gjorde det (utan att vi hamnade i diket på vänster sida) och jag gav en galoppskänkel så bet han snabbt tag i bettet på vänstersidan, rätade ut sig, körde ut vänster bog - och fattade vänster galopp...


Alltså blev det hur många galoppfattningar som helst idag. Då och då en högergalopp - med MASSOR av beröm förståss och välförtjänt skrittpaus sedan. Men alldeles väldigt många felfattningar där emellan... När vi var på hemväg igen hade han ÄNNU svårare att vänta in min galoppfattning dessutom, så ett flera gånger vände jag faktiskt och red bortåt igen för att få hans fokus.


Att det var ansträngade för Feykir förstod jag - men inte riktigt HUR jobbigt... När han tillslut gjort två riktiga fattningar på raken satt jag av för att gå hem med honom som belöning. Och då såg jag att han inte bara var vitskummig på halsen, utan att det rann tjock skum nerför både fram- och bakben. Till detta bidrog förståss att det efter ett "brutalt" väderomslag blivit så milt väder. I morse hade det varit -30 grader i Mariebäck, men nu på eftermiddagen var det bara -4 grader. Och Feykir är ju snarare "klädd" för morgonens temperatur än för eftermiddagens...


Vi behöver i alla fall definitivt träna mer både på trav med vänsterställning och galoppfattningar framöver...

Inga kommentarer: