tisdag 22 december 2009

Girl power low... :-(

Igår snöade det och snöade och snöade - jag tror nästan vi fick 2 dm fluffig, härlig nysnö! Hade därför VERKLIGEN sett fram emot att rida Feykir idag på morgonen. Äntligen rida ut och galoppera så att snön yr!!! Dessutom sista chansen för mig att rida innan vi åker till Umeå över jul. MEN kroppen hade bestämt annorlunda... :-( Så mycket värk som jag haft den senaste tiden har jag nog inte haft sedan jag gick över till LCHF-kosten för ett drygt år sedan. Har knappt orkat träna heller de senaste veckorna och då hamnar jag lätt i en ond cirkel när jag blir mer och mer stel och får mer och mer ont...

Försäkringskassan har ju kommit fram till att min arbetsförmåga fortfarande är nedsatt med 25 %, men eftersom de inte säkert kan säga att detta kommer att bestå resten av mitt liv så säger de att jag ska gå upp till 100 % fr o m 1/3. Antingen genom att jobba heltid på mitt nuvarande jobb eller genom att ta tjänstledigt därifrån på 25 % (om detta beviljas) och arbetsträna någon annanstans. Jag vill ju SÅ gärna orka jobba heltid!!! Men idag består mitt liv av jobb, träning (varmvattenbassäng och ridning) och vila. Allt annat har jag i stort sett fått "skala bort" eftersom jag inte orkar mer. Ska jag utöka jobbet med 25 % kan jag ju inte minska mängden vila - den lär snarare behöva öka. Alltså återstår bara att dra ner rejält på träningen... känns inte alls bra!

Jag har varit sjuk i sju år och det är först det här senaste året som jag lyckats hitta en sådan balans att jag faktiskt klarat att jobba de 75 % som det hela tiden varit meningen att jag skulle jobba. Tidigare har jag haft massor av "extra" sjukdagar dessutom, men hittills i år bara 1,5 sådana dagar! Jag har verkligen kommit in i en god cirkel under det här året - och där är jag övertygad om att lätt träning och stretching 7 dagar/vecka är en mkt viktig del. Då känns det ganska hopplöst att tvingas släppa det som visat sig vara så hälsobefrämjande...

Nej, nu måste jag vila lite mer - så att jag förhoppningsvis orkar gå till jobbet efter lunch. Håll tummarna!

3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MalinS sa...

FAN vad trist!
Hoppas verkligen att du hittar in i den goda cirkeln igen och att de är förstående på dit jobb.
Stora varma (och försiktiga, så det inte gör ont) KRAMAR och en riktigt god jul till dig, Johan och Feykir!
MalinS

Anna sa...

TACK den kramen värmde GOTT!!! God Jul till dig och maken också!!!

Kramar Anna