måndag 28 december 2009

Feykir och Anna är helt "wild and crazy"!!!

När jag kom till stallet efter jobbet idag hade jag tänkt rida på ridbanan. Det var nämligen alldeles för länge sedan sist! Dessutom hade jag glömt ladda batteriet till min suveräna boglampa och ville helst inte ge mig ut längs vägen utan den... Det visade sig dock att ridbanebelysningen av någon anledning inte heller gick att tända... Men jag kom fram till att jag väl lika gärna kunde rida på ridbanan i mörkret som att rida längs vägen i mörkret. Det var ju ändå inte någon instruktör som behövde se vad jag höll på med!

När jag kom in med Feykir på ridbanan blev Démantur, som går i hagen intill, MYCKET upplivad. Han är inte så noga med om det är sto eller vallack - en läcker häst är en läcker häst! Och när Démantur började utstöta uppskattande ljud hörde ju gårdens andra hingst att det var något spännande på gång! Så på andra sidan ridbanan började Sleipnir (e Berserkur) kråma sig också! Oj, så uppvaktade vi kände oss! Eller i alla fall jag, Feykir verkade mest besvärad och lite orolig att Démantur skulle komma för nära.

När vi skrittat igång och började jobba med trav på böjda spår blev Feykir JÄTTEBUSIG!!! Han tyckte tydligen det var helt "wild and crazy" att rida på mörk ridbana, för han kastade våldsamt med huvudet hela tiden medan han for omkring och lekte vildhäst. Så jag fick gräla på honom en hel del - tanken med ridning är ju faktiskt att han ska ha visst fokus på mig...!!! Tillslut skärpte han till sig i alla fall och jobbade med riktigt bra form i traven trots att jag "provocerade" genom att hela tiden byta riktning.

Sedan körde vi repetition av ridningens grunder, enligt Atli: skritt på volt och flytta ut bakdelen. Bytte varv ofta och det funkade överraskande bra, med tanke på hur länge sedan vi tränade detta sist!

Övergick till slutor i skritt och Feykir var faktiskt JÄTTEDUKTIG!!! Han kändes så mjuk och smidig - kunde t o m böja ordentligt i högersidan utan att tappa framåtbjudningen! Red ganska mycket slutor, till Feykirs pustanden och stönanden och sedan var jag nöjd för dagen. Det blev bara en dryg halvtimma idag - och Feykir var inte ens svettig. Men matte hade fått jobba lite mer än igår så det fick vara lagom. Och när slutorna dessutom funkade så bra kunde jag ju inte vara annat än nöjd!

Inga kommentarer: