tisdag 3 mars 2009

En härlig tisdagmorgon!


...fast så här vackert väder var det inte - den här bilden på Humor och Jóki är från i lördags. Idag var det mulet, men bara någon enstaka minusgrad. Jag fick vårkänslor och struntade i täckridbyxorna, utan tog bara ett par extra varma vinterridbyxor med varma långkalsonger under. Den svarta teamjackan går ju ner rejält över låren och under hade jag dessutom ullfrottétröjan från Ullmax - som också är härligt lång - så jag behövde inte alls frysa!

(Ni vet väl att Midur säljer Ullmax produkter? Så ni kan BÅDE få varma, sköna kläder OCH göra en insats för föreningen på samma gång! Om man beställer via Ullmax hemsida kan man ange att ersättningen ska gå till Midur. MEN det är ännu bättre att handla från "Midurs Ullmaxväska" för då för föreningen högre ersättning. Kolla med Katarina Lindgren om var väskan finns just nu!)

Började ridturen på ridbanan där vi "böjde och bände" i 15 minuter. Red serpentiner med "tvära kurvor" och tygeln mot halsen för att han inte skulle kunna skjuta ut innerbogen och välta inåt utan faktiskt måste böja sig i sidan. Kändes riktigt, riktigt bra! Äntligen har jag hittat ett sätt att få koll på den där innerbogen - TACK SYLVIA!!!

Fortsatte ridturen längs vägen mot Alviksträsk, fortfarande med övningar från lektionen i onsdags. Först i skritt: ställa höger, med stadig innerhand, och driva hästen till eftergift. Mjukna i handen skritta några steg, ställa om till vänster och upprepa. När det funkade i skritt gjorde vi samma sak i tölt.

Hans tjocka päls och det varma vädret fick honom förståss att börja flåsa väldigt snabbt, så jag red intervaller i tölt med korta skrittpauser mellan. Lyckades hålla ner tempot riktigt bra i tölten idag - och han kändes mjukare och mjukare! Avslutade med trav i lång, låg form. Även då använde jag knepet med tygeln mot halsen för att böja honom.





Utanför Josefshallen fick Johan syn på dessa roliga istappar i lördags. Ser de inte ut som kinesiska skrivtecken?!
Nu ser jag verkligen fram emot att rida lektion i morgon - min ridskolestart blev ju en hel vecka fördröjd den här terminen så jag har fått längta lite extra!

Inga kommentarer: