tisdag 28 augusti 2007

Feykir - nu 50 kilo lättare!!! :-o

Det är min födelsedag idag! Firade med att åka till Feykir på morgonen - för första gången på FEM dagar. Gissa om jag haft Feykir-abstinens?! Idag var det plötsligt riktig höst ute: kall, klar luft. Men solen sken så det var riktigt härligt! Dagen till ära passade på att inviga mina nya svarta ridbyxor jag köpt från Lillhästen.

Fokuserade på trav och galopp idag, men lyckades ändå upptäcka ett bra sätt att faktiskt kunna rida tölt även om vägen sluttar några grader utför: genom att rida öppna. Då trampar han under sig och behåller tölten istället för att ramla på bogarna och grisepassa. Om jag fokuserar riktigt ofta på trav och galopp kanske jag lär mig rida tölt tillslut?! ;- )

Som alla kan se på bilden ovanför min presentation på Lillhästens hemsida så var Feykir inte direkt smal och vältränad när vi tävlade i Boden i våras... Jag mätade honom då med ett viktmåttband och det visade "all time high" som de säger i aktiemäklarkretsar, vilket i hans fall innebar 430 kg! Minns dock inte om jag mätade före eller efter en ridtur. (Hästarna har ju en tendens att dra upp magen när de aktiverat magmusklerna och när man använder viktmåttband spelar det förståss viss roll.) Idag mätade jag honom både före och efter ridturen. Före visade måttbandet 380 kg - alltså en viktnedgång med 50 kg!!! Efter ridturen var det ytterligare 10 kg ner. Och detta - mina vänner - alltså när han gått på sommarbete i två månader! Jag har verkligen försökt träna honom så intensivt jag bara orkat denna sommar - uppenbarligen har det gett effekt! Sylvia sa föresten redan för några veckor sedan att han inte var så tjock längre. Nej föresten - ordagrannt sa hon: "Inte ens Feykir är fet längre!". Det där "inte ens" hade hon väl kunnat hoppa över?!

Inga kommentarer: