lördag 28 augusti 2021

"Hon rör sig jättebra!!!"

Lunchdags!

Idag tänkte jag få födelsedagsrida på Hamingja i det HÄRLIGA vädret innan equiterapeuten Ingebjörn skulle komma på nytt besök i Mariebäck för att kolla Hamingja m fl. Precis när jag skulle sitta upp ringde han och berättade att han låg före i tidsschemat och beräknades kunna dyka upp i Mariebäck redan om ca 40 minuter. Så dagens ridpass fick bli en kort sväng till vänster bakom vägbommen. 

På väg till vändplanen varvade vi de båda galopperna och även idag verkade Hamingja ha lika lätt för resp galoppfattning. Under vägen tillbaka varvade jag sedan samlad skritt med tölt där fokus låg på att använda förhållningar med vikt och säte för att hålla nere tempot. Samt att kunna hålla om med skänklarna utan att Hamingja stressade iväg. Och som så många gånger förr började min HÄRLIGA häst frusta så belåtet i den samlade skritten! Hon trivs verkligen när hon får en tydlig uppgift och får arbeta!

När Ingebjörn anlänt och frågade hur det gått sedan sist beskrev jag att jag upplever att det så sakteliga fortsatt åt rätt håll så att hon blivit mer jämnstark och berättade också om hovslagarens upplevelse igår att Hamingja blivit så stabil i bakdelen. Ingebjörn blev inte förvånad över detta: "Jag ser direkt att hon ser jättefin ut i bakdelen - inga skevheter i bäckenet och hon är nu fint musklad!" sa han. 

Sedan han undersökt Hamingja visade han att det forfarande fanns en viss skevhet i bogarna - men nu var det faktiskt inte längre mankens högra sida som var mer musklad utan vänster. Så min träning och stretching hade alltså haft effekt där också.  Och när jag sedan visat henne i trav vid hand, sa han: "Hon rör sig verkligen JÄTTEBRA!!!" Gissa om jag blev glad??!!

Sedan Hamingja stått med akupunkturnålarna för att musklerna skulle slappna av vidtog själva behandlingen, som idag inte behövde vara särskilt omfattande eftersom hon blivit så mycket bättre. Och han hittade heller inga låsningar i nacken, vilket hon hade senast. "Fortsätt på samma sätt - och stretcha vänster bog som du tidigare gjort med höger!" var hans instruktion efteråt. Och jag var ju förståss jätteglad att min känsla hade varit rätt - att Hamingja verkligen mår mycket bättre i sin kropp nu! 

Inga kommentarer: