måndag 1 januari 2018

Nytt år - nya möjligheter!

En bild från förra året - d v s igår! (Idag var himlen så gråmulen att den inte alls inbjöd till något foto.)

Första januari är det alla hästars födelsedag och min Hamingja blir 11 år! (Tänkte först att hon fyllde 10, men kollade hennes pass för säkerhets skull och insåg att tiden som vanligt går mycket fortare än vad man tror!) Stort GRATTIS till alla hästar idag och till min syster som också fyller år! (Även vår farmor Adéle skulle ha firat sin födelsedag idag om hon fortfarande levt.)

Dagens ridpass började som de flesta, med voltarbete i skritt utanför stallet då Hamingja fick stretcha igång genom att korsa ordentligt med inner bak. Men sedan gällde verkligen: nytt år - nya möjligheter! Eftersom hon precis som igår känts väldigt mjuk och smidig i musklerna i bakdelen lät jag henne skritta rakt fram på hellånga tyglar när vi lämnade gården. Och när hon var så lugn och avslappnad att detta innebar en mule nästan nere i marken passade jag på att låta henne gå med hellånga tyglar en riktigt lång stund.

Jag valde att följa bilvägen mot Avan och tänkte först att vi kanske skulle hålla oss till skritt idag?! Men sedan tänkte jag om! Vi galopperade uppför första lilla backen, främst för galoppens lösgörande effekt, och när vi sedan lyckades göra en övergång till tölt UTAN att jag samtidigt råkade bromsa henne allt för mycket passade jag på att försöka tölta fort! 

Nyligen insåg jag att jag i princip alltid tränar tölt bara i ett lågt tempo, eftersom jag har tillräckligt svårt att få ordning på sitsen och hjälpgivningen då...  Men i o m att det är så svårt att rida långsamt med bibehållen energi är ju risken att Hamingja börjar tölta "med handbromsen åtdragen"... Och dessutom kommer jag ju aldrig att lära mig rida ökat tempo tölt om jag inte tränar på det! Så idag fick helt enkelt bli första dagen på resten av Hamingjas och mitt liv - då vi ÄVEN kommer att tölta fort! 

I o m vår "flygande start" med övergången från galopp till tölt gick det också över förväntan då Hamingja redan "tänkte framåt" och jag blev peppad att använda större delen av träningspasset till detta (varvat med skrittpauser förstås)! Hamingja verkade JÄTTENÖJD med att verkligen få "gasa på" för en gångs skull! 

Men det är lätt att hon jagar upp sig mentalt när hon får springa fort och det märktes tydligt när jag som avslutning ville få henne att varva ner genom att sträääääcka ut överlinjen ordentligt i långsam tölt... Då var den psykiskt avslappnade hästen från början av ridpasset som bortblåst... Jag har ju tidigare märkt detta när vi galopperat, att hon lätt jagar upp sig mer och mer så jag har varit noga med  att alltid skritta mellan galoppintervallerna. Och numera har detta blivit så inprogrammerat att jag oftast kan ge henne hellånga tyglar direkt hon saktat av till skritt efter en galopp, varpå hon slappnar av och skrittar helt avslappnad med "mulen i backen". 

Uppenbarligen behöver vi träna in motsvarande "off-knapp" efter sekvenser med ökat tempo i tölten, för att inte få dagens stjärnkikare/giraff-tendenser och att hon successivt bygger upp allt mer spänningar i tölten. Precis som Atli varit så noga med att instruera mig när vi jobbar med samlingen i tölt. För att ju mer hästen lär sig att ta i desto viktigare blir också att man har en "off-knapp" för att inte hamna i en ond cirkel med en allt mer spänd häst. Särskilt då när hästen har så starka flyktinstinkter som Hamingja har! Här har vi alltså ytterligare något att träna på under 2018 - så roligt!!!

Inga kommentarer: