Hamingja efter "djupdykningen" i snödrivan framför min hästtransport...!
I morse fick jag upp ett Facebookminne från den här dagen 2016, vilket visade att vi då hade en riktig köldknäpp - eller vad sägs om -26 grader på termometern och dessutom en vind som resulterade i en köldfaktor på -35??!! Idag var det BETYDLIGT mer beskedliga temperaturer som tur var: bara -7 grader även om den även idag bitande vinden gjorde sitt till... När jag kom till Mariebäck mötte jag Malin som precis var på väg hem. Hon gav mig rådet att INTE rida mot Alviksträsk idag, det hade hon nämligen gjort och det hade känts så skönt med vinden i ryggen... men på hemvägen hade istället motvinden gjort det ISKALLT i ansiktet...
Alltså fick det bli att rida bilvägen åt andra hållet, mot Avan. De ENORMA plogvallarna p g a all snö gör ju att vi inte har några alternativ till bilvägen längre... Efter lite voltarbete i skritt och flytta undan för innerskänkeln så att Hamingja fick stretcha musklerna i bakdelen ordentligt begav vi oss ner på bilvägen. Där vi som vanligt värmde vi upp med tölt med lååååång hals.
Igår testade jag ju konceptet "nästan töltfri dag" genom att trava ovanligt mycket. Och var så nöjd med att Hamingja gjorde klockrena övergångar till trav hela tiden - får hon välja själv tar hon ju helst tölten! Men uppenbarligen tyckte hon nu att det var färdigtravat för ett tag framöver, för idag fungerade INTE min travsignal... Och att bara ge längre tyglar funkar ju inte alls på henne som ÄLSKAR att tölta med hellånga tyglar och nosen i backen... Men det är klart att utifrån hur mycket vi travade igår var väl sannolikheten för att matte skulle be om trav även idag så oerhört låg att Hamingja tyckte att hon helt kunde bortse från den...?!!!
En enda övergång till trav lyckades, men sedan övergick hon till galopp redan efter ett par steg så den räknas ju inte riktigt... Och utan möjlighet att rida på volt kändes det som ett omöjligt uppdrag varför jag gav upp travförsöken och fokuserade på samling i tölt istället. Då och då under detta töltarbete kom jag faktiskt på mig själv med att BÅDE hålla mitt bäcken vinklat framåt OCH hålla blicken rakt fram - d v s det jag verkligen kämpat så länge med... Jätteroligt att se att det fungerar korta stunder i alla fall!
Några galopper uppför de backar vi passerade hann vi också med - närmare bestämt två vänster galopp och en höger. Alla tre kändes ovanligt bra! Kanske för att vi i samtliga fall hade ridit samlad tölt strax innan så att vi redan hade samlingen "med oss"?! T o m i den sista vänstergaloppen, när vi var på hemväg, bjöd Hamingja på runda, fina språng istället för att kasta sig iväg i ett whiplash-riskerande tempo. HÄRLIGT!!!
Tillbaka på gården bestämde jag mig för att rida till hästtransportparkeringen borta vid kyrkan för att se om det var ett akut behov av att skotta transporttaket. Och för att bedöma sannolikheten att jag skulle kunna komma ut med transporten för att åka till BRK och träna i ridhuset i morgon kväll. I o m att det inte bara snöat utan även blåst en hel del de senaste dagarna var snödjupet ganska ojämnt längs den lilla vägen om än hanterbart.
De sista tre-fyra meterna närmast min hästtransport hade dock snön drivit ihop till vad som såg ut som en ganska rejäl driva. Men riktigt hur djup snön var förstod jag inte förrän Hamingja - på mattes uppmaning - tog några steg in i drivan och hamnade med en stor del av huvudet under snön...! Min kämpe till häst hade ändå tänkt fortsätta längre in i snödrivan!
När jag istället gav henne signal om att vända tillbaka hade jag hunnit konstatera att snödjupet på taket i alla fall inte såg helt alarmerande ut. Och det var ju en lättnad med tanke på hur svårt det skulle ha varit för mig att ta mig ända fram till transporten när det var svårt t o m till häst! När Sylvias Janne senare kom hem lovade han att se om han kunde skotta sig fram till transporten med traktorn - så KANSKE finns det ändå en möjlighet att kunna åka till BRK i morgon kväll. I så fall blir det två vändor till stallet för mig i morgon, för jag har morgonfodringen i morgon bitti. Jag får väl helt enkelt se hur "transportläget" resp dagsformen ser ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar