söndag 16 oktober 2016

Sälja eller behålla? Vad tycker du?

Att jag går igenom mina lager av hästprylar och säljer iväg en hel del kan väl knappast ha undgått någon av er som brukar läsa här?! Och än är jag inte färdig! När jag här om dagen, med närmast arkeologisk noggrannhet, "borstade fram" ytterligare ett lager i mina gömmor hittade jag detta marinblå sammetsschabrak. Precis som så mycket annat hade jag HELT glömt bort att det... Men det fanns några hästhår här och där på undersidan, så uppenbarligen hade jag använt det någon gång i alla fall. Kom fram till att jag skulle använda det igen idag, medan jag funderar på om jag ska sälja eller behålla. Vad tycker du?!

Hamingja och jag genomförde idag veckans andra träningspass på ridbanan med repetition av övningarna från förra helgens Atlikurs. Och för andra gången på ganska kort tid gjorde jag den intressanta iakttagelsen att hon var så MYCKET mer lösgjord från start idag än igår. Alltså trots att vi innan gårdagen hade ridit i terrängen två dagar med vad jag upplevde som STORT fokus just på lösgjordhet. Men ändå hade alltså gårdagens träning på ridbanan varit oerhört mycket mer effektiv på detta område, trots att den också innebar rejäl "styrketräning" efter vilken man hade kunnat vänta sig att hon skulle kunna vara lite stel...!

Atli brukar säga att man "aldrig har bättre häst än man förtjänar" och att man ska vara medveten om att även för de allra bästa hästarna i världen så behöver minst 90 % av träningen vara oglamourös grundträning. Det världens bästa hästar visar upp på tävlingsbanorna kan de visa upp för att deras träning till allra största delen är grundträning - och det gäller HELA deras karriär, inte bara under de första årens grundutbildning.

Någon annan har beskrivit det hela på ett för en bankkamrer väldigt tydligt sätt: När man tränar hästen är det som när man sätter in pengar på ett konto. Man gnetar på och krona läggs successivt till krona. När man sedan tävlar tar man ut från kontot - saldot sjunker snabbt och man måste sedan direkt börja om gnetandet med att sätta in på kontot igen.

Förra helgen sa Atli att Hamingja hade några riktigt fina moment i tölten och nu ska jag "bara" fortsätta att träna på samma sätt så kommer de där momenten med tiden att kunna bli både fler och längre. Om han varit på ridbanan idag tror jag faktiskt att han hade tyckt att det kom några riktigt fina moment under samlingen vid hand även idag. Och dessutom att det kom några när jag sedan tränade tölten uppsuttet!

Efter att ha gjort ett antal övergångar halt-rygga-samlad skritt-samlad tölt och varvat med lösgörande arbete samtidigt som jag försökte fokusera på att INTE bli statisk i skänklarna så kändes det faktiskt som att hon för en stund verkligen kom upp med bogarna och fick luftigare rörelser  - jag hoppas att jag kände rätt!!! När lilla fröken efter detta fick sträcka ut i trav igen var det nära att hon skulle "trava mig ur sadeln" till att börja med - alldeles uppenbart hade jag lyckats aktivera "turbon" i hennes bakben ganska bra! Och jag kan än en gång konstatera att hur det än blir med sammetsschabraket så är hästen definitivt en "keeper"!!!

Inga kommentarer: