söndag 24 juni 2012

Jonsson-eposet



Klanen Jonsson framför den vidunderliga utsikten från Sara Lidmans hus i Missenträsk. (Om man klickar på bilden blir den större.)


I helgen (fre - sö) har vi firat mina föräldrar som fyller 70 resp 75 i år. Jag och mina tre syskon började redan i januari planera för detta. Medan mamma och pappa inte fick veta mer än att de skulle boka in hela midsommarhelgen. Resten fick bli överraskning!

På midsommaraftons morgon hämtades de upp av syster m pojkvän och fick sedan ledtrådar a´la "På spåret" som bit för bit tog dem mot dagens slutmål: Sara Lidman-gården i Missenträsk. Vi hade hyrt gården (vilken består av två hus) och med dess totalt 15 sovplatser rymdes vi precis. När vi alla anlänt till denna kulturens vagga avnjöts en midsommarbuffé som täckte in mat för: vegetarianer, LCHF:are, laktosintoleranta, nöt- och stenfruktsallergiker... och någon enstaka "normal människa"! Eftersom vi är en samling MKT matglada människor kom vi fram till att vi firade omvänd Ramadan - vi skulle äta så länge det var ljust! (Och självklart hade vi valt tiden på året med omsorg - eftersom det aldrig blir mörkt! Omvänd Ramadan firas definitivt INTE av Jonssons mitt i vintern!!!)




På lördagen gjorde vi en utflykt till Svansele vildmarkspark med dess fantastiska utställningar av uppstoppade fåglar och djur (t o m en tjäder som faktiskt är en "hen"!!!) och orrtupparna ovan. Samt vildmarksbuffé med älg, ren och röding, allt tillagat över öppen eld. Och medan vi åt cirklade en Kungsörn majestätiskt högt ovanför oss!

Tillbaka i Missenträsk (vi sov där båda nätterna) tog jag förståss chansen att påbörja ett "Jonsson-epos" på Sara Lidmans gamla skrivmaskin! Jag inspirerades av Lukas, som fyller 4 år senare i veckan och funderade mycket kring åldrar, om farfar möjligen var 100 år eller om han kanske varit 100 år tidigare...?! så avrundade jag mitt epos med "...och ingen av oss är visst riktigt 100..."

På söndagen sa vi till föräldrarna att vi bara skulle svänga förbi mammas barndomshem i Lidbacken (inte så långt från Missenträsk) innan vi åkte hem. Väl där insåg de till sin stora förvåning att gården var full av människor - det var nämligen släktträff för alla hennes kusiner på mormors sida! Efter räkning visade det sig att hela 125 "Lindforsättlingar" slutit upp! (Bara mamma och hennes syskon är åtta - så med respektive, barn och barnbarn så blir det ju redan där många!)

Jag tog förståss chansen att deklamera en humoristisk dikt på Skelleftemål "Gammeljäntans midsommarafton" som jag lärt mig utantill. Det är alltid lika roligt när jag får "plocka fram" den en midsommarhelg! (Och dessutom bland så många människor som faktiskt förstår vad jag säger!!) Roligt var det också att få träffa så många av mina kusiner - flera av dem hade jag inte träffat på 10 år eller mer. Och eftersom de flesta kusinerna på mammas sida är betydligt yngre än vad jag är så var det flera jag inte alls kände igen. En både trevlig och välbehövlig uppdatering m a o!


Så här efter helgen kan jag bara konstatera att hela helgen verkligen blev hur lyckad som helst! Efter en så kall och regnig vår och försommar hade vi t o m fint väder hela tiden!!! Men så hade vi ju planerat ända sedan januari och självklart även beställt vädret i god tid!