fredag 9 september 2011

Trevligt sällskap och terränggalopp!



Lára och jag galopperar på Midur-tävlingen.


Idag hände något riktigt sällsynt: Eva och jag fick rida ut tillsammans! Det är ju annars den stora nackdelen när man rider samma häst... men idag hade hon fått låna Gabriel av KG och Yvonne, så då var det möjligt! Eva ska också vara med på den stora gårdsloppisen i Mariebäck i helgen, så när jag hämtade upp henne lastade vi min bil full med sådant som hon ska sälja. Min XC70 rymmer ju liiite mer än hennes Amazon!

Vi red mot Avan och hann med alla fyra gångarterna innan det var dags för Eva och Gabriel att vända hemåt igen. Han är ganska otränad så hon ville ju inte anstränga honom för mycket. Men Lára hade förståss massor av "spring" kvar i benen så vi fortsatte på egen hand. När jag svängde in på min "travrunda 2" blev jag snabbt varse att Lára redan döpt om den till "galopprunda 1". Hon hade full koll på att vi galopperade här sist och hade ingen plan att ändra på den saken. Och jag var inte svårövertalad, utan det blev "terränggalopp" på kringelikrokstig inkl hopp över några små stockar. Vi hade roligt båda två!

När vi var tillbaka ute på bilvägen töltade vi hemåt. Provade även några sekvenser ökat tempo och f f a den första ökningen blev riktigt bra! Men så hade jag henne riktigt samlad innan - det slarvade jag lite med senare... Avslutningsvis fick hon sträcka ut i trav, till dess det tog TVÄRSTOPP! Vid vägen upp till gården hade Sylvia satt en STOR skylt om loppisen och det var Lára inte riktigt beredd på. Eller också ville hon försäkra sig om att hon skulle hinna läsa ordentligt och memorera tiderna... ;-)

Tillbaka i stallet visade det sig att vi nästan hade hunnit ikapp Eva och Gabriel. De hade tagit det riktigt lugnt på vägen hem och kommit till stallet bara en kort stund före oss. När hästarna var ompysslade och tillbaka i sina hagar gick Eva och jag till kyrkan för att förbereda loppisen. Var så nöjd att jag igår lyckades plocka ut FYRA hästtäcken som jag ska sälja. Är lite av en täckessamlare och det gällde ju att hitta några som varken hade brodyr eller kändes viktiga att ha kvar av nostalgiska skäl... Två av dem jag kunde tänka mig att skiljas ifrån är dessutom vintertäcken, vilka ju tar rätt mycket plats, så nu känns det riktigt luftigt i skåpet! Sedan hade jag även plockat ihop ett par schabrak och lite annat smått och gott. Hoppas de kan komma till glädje för någon annan! 

4 kommentarer:

Malin sa...

Hon är verkligen jätte fin din nya häst, verkar som det går riktigt bra oxå:) Lycka till med träning och tävling. //Team-Malin

Anna sa...

Stort TACK för det!!! Jo, hon är fin redan nu och med lite muskler hoppas jag hon blir ännu finare! :-)

Och "den lilla svarta" är ju alltid rätt - eller hur?! ;-) Fast i ditt fall är det ju snarare "den stora svarta!"

Malin sa...

Japp, en häst i svart är aldrig fel. Så kul o se bilder o läsa om er träning, de ser alltid ut som du har riktig "dressyr-form" på din isis:)

Anna sa...

TACK!!! Jo, jag försöker.... Atli är alltid noga med att hästarna ska jobba i en ändamålsenlig form.