lördag 13 oktober 2007

Konditionsträning

Följde min plan och red till galoppbacken idag. Fyra galoppvändor blev det. Av någon anledning ville Feykir INTE fatta vänster galopp... Sedan han blev behandlad av ET så har han hellre valt vänster galopp, även om högergaloppen har högre kvalitet. Men nu fick jag fatta om flera gånger innan det blev rätt. Så det var nog lika bra att vi inte hade fått sällskapet av Reykur-Eva med lånehäst som jag önskade mig igår. Feykir visste ju ändå allt för väl att det var galopp på gång och var nästan för ivrig för att ha tid att lyssna på mig överhuvud taget, så vi hade inte behövt "hjälp" av en annan häst som stressade honom ytterligare. (Livet går ju ut på att alltid komma först - det vet ni väl?!) Blev ändå lite nojig av det här - han har väl inte blivit sämre igen??!! Lovade mig själv att stretcha vänster bakben ordentligt när vi kom tillbaka till stallet. Vi har ju jobbat mycket med att belasta det på slutet och jag måste erkänna att jag varit slarvig med stretchingen... Förhoppningsvis är han bara lite stel!

Efter varje galopp uppför backen skrittade vi ner och då jobbade jag hela tiden med halvhalter, för att träna honom på att balansera upp sig m h a bakbenen. Annars försöker han lösa problemet med att öka farten mer och mer... När vi vände hemåt var han rejält svettig, så vi skrittade betydligt mer än vi brukar. Men även då jobbade vi. Han fick inte tappa bakdelen och "dyka ner" med huvudet som han så gärna vill, utan måste behålla energin bak och hela tiden vara lätt i handen. Det går bättre och bättre bara jag är konsekvent!

En anledning till att jag sällan skrittar långa sträckor på plan väg är att han då brukar få tid att fundera alldeles för mycket på farliga monster i diket/skogen... Men idag skötte han sig faktiskt exemplariskt på den fronten! Tänk om även den här hästen kommer att växa upp tillslut?!

På kvällen ringde Reykur-Eva. "Jag har just läst om mig själv i din blogg!" sa hon. Hoppsan, tänkte jag, vad har jag nu skrivit? Jo, det var ju det där med att jag hade velat ha sällskap av henne på konditionsträningen idag. Hon hade faktiskt blivit erbjuden att låna häst i helgen, visade det sig, men jobbade tyvärr 7.20-19... Framöver skulle hon dock jobba flera nätter och då vara ledig på dagarna, men då jobbar ju jag. "Kan du inte jobba natt på banken?" undrade hon. Det vore ju förståss något! Johan höll med -"Du sover ju ändå inte på nätterna så då kunde du väl lika gärna jobba?!" (Senaste veckan har jag varit vaken flera nätter p g a värken...) Får kanske ta upp idén på jobbet till veckan?! ;- )

Inga kommentarer: