onsdag 17 oktober 2007

"Den som sa att man inte kan köpa lycka tänkte uppenbarligen inte på att man kan köpa en häst!"

När jag kom till stallet efter jobbet stod Feykir redan i stallgången - renare än på MYCKET länge! Det var superhästskötarna Eva och Emelie som varit i farten och t o m borstat hans hovar! För mig var det alltså bara sadla och tränsa så var vi redo för ridning. Fick dock stränga förhållningsorder om att INTE smutsa ner honom - men redan på väg till ridbanan hade han förståss hunnit bli lerig om hovarna...



Fotade superhästskötarna tillsammans med Feykir - men tyvärr hade det redan börjat skymma så det var för lite ljus för mobilkameran... ni får därför hålla till godo med en oskarp variant....



När vi konditionstränade i galoppbacken i lördags ville han inte ta vänster galopp och då blev jag förståss lite nojjig - han har väl inte fått tillbaka problemen i korsbensleden??!! Därför hade jag bestämt mig för att träna galopp på banan idag - då skulle jag få svaret. Som uppvärmning jobbade vi på volt med att flytta ut bakdelen, i skritt och tölt. Hade tunga boots på för galoppträningen så vi fick extra bra tölt "på köpet"! Efter uppvärmningen testade jag högergaloppen först och den kändes lika bra som den brukar. Så var det dags för vänster - och det var inga problem alls! Vi lyckades t o m galoppera riktigt bra på volt i vänster varv!!! Så bra har det faktiskt aldrig gått tidigare - ett tydligare besked om att han är helt Ok kunde jag ju inte få!!!

Återgick till höger varv och galopperade på volt där också - det gick hur fint som helst. Alla borde verkligen få rida "Feykirgalopp" ibland - man blir alldeles hög av den!!! Han fick pusta en stund och sedan tog vi oss an vänster galopp igen. Gjorde några försök på volt igen, men nu var han för trött så det blev inte alls lika bra... Vi höll oss på spåret istället och red många övergångar trav-galopp-trav-galopp... där jag var noga med att få honom mjuk i innersidan i traven för att ta med detta in i galoppen igen. Har dessutom hört att det är själva galoppfattningarna som bygger upp hästen bäst så då är det ju bra att göra många! Helt plötsligt insåg jag att vi ridit i 45 minuter och att vi var genomsvettiga båda två - det är så roligt att träna galopp med Feykir att jag egentligen aldrig vill sluta!

Min duktiga kille fick rejält med havre innan han fick gå ut i hagen igen.

Inga kommentarer: