måndag 22 juni 2020

Double stop!

Invigning av nya tyglar och nytt pannband!

Jag har länge varit nyfiken på Denni Designs tyglar "Double stop" så när jag fick se att Carro skulle sälja sina högg jag som en kobra! Med tanke på hur noga hon sköter sin utrustning var det ju t o m bättre än att köpa helt nya, eftersom jag visste att dessa redan hunnit bli ordentligt "inridna"! Idag premiärred jag med dem och de var PRECIS så trevliga som jag hoppats på!!!

Hamingja och jag red genom skogen bort till Torrbergsvägen medan jag försökte följa Sylvias instruktioner från senaste lektionen. T ex att jag i tölten först och främst måste ta kontroll över tempot innan jag kan börja jobba med samlingen. Vilken så här utanför ridbanan innebar att jag fick ägna dem mesta av ridpasset just till tempot... 

När vi travade några sträckor genom skogen red jag som vanligt i terrängen med ganska fria tyglar för att Hamingja skulle vara fri att använda halsen för att balansera sig. Själv tog jag ett stadigt tag i manen med ena handen medan jag försökte dra bak axlarna och skjuta fram magen i lättridningen - och det kändes ändå liiiite lättare (d v s mindre svårt) när jag kunde fokusera på att göra detta utan att samtidigt även styra och kontrollera tempot. 

Det var en hel del stora bromsar ute i skogen och under hemvägen hade vi hunnit samla på oss en stor svärm vilket gjorde Hamingja allt mer stressad och då kändes det ju ganska förståeligt att hon åter ville dra upp tempot i tölten! I det läget har vi så lätt att hamna i en dragkamp där hon lägger sig på i handen och därmed också drar mig så att jag hamnar allt mer i framvikt... Nu blev det en liten aha-upplevelse när jag insåg att jag precis som under de senaste lektionerna måste lösa problemet först och främst med förhållningar och eftergifter. 

D v s jag måste först sitta på rumpan och hålla om med skänklarna och göra förhållningen genom att lägga vikten bakåt (så att tyglarna i princip bara följer med bakåt). Och sedan direkt ge STOR eftergift på tyglarna. Då ger jag henne inget att "hänga på" och har därmed själv mycket lättare att sitta kvar på rumpan. (För jag behöver verkligen INGEN hjälp med att falla framåt - det är jag så bra på att sköta själv...!!!) Malin McElwains tips om att vrida om benen inåt ända uppe i höfterna för att få till ett bättre skänkelläge var också till mycket stor hjälp!

Efter dagens ridpass är jag så peppad att rida mer! Men då SMHI "hotar" med hela 28 grader i morgon och nästan lika varmt även på tisdag (dessutom med en tropisk natt där emellan) blir det nog ändå ett par vilodagar för Hamingja. Någon lektion blir det inte kommande vecka för Sylvia är för uppbokad med annat. Men nästa vecka hoppas jag det är dags igen! 

Inga kommentarer: