onsdag 10 juni 2020

FULL GALOPP!!!

Idag fick Hamingja verkligen "bränna ur systemet" i två låååååånga galopper! Jag red nämligen genom skogen bort till Torrbergsvägen där jag sedan red till vänster och fortsatte till den lååååånga uppförsbacken bakom vägbommen. En vända i vardera galoppen - förstås - och i båda fallen räckte framåtbjudningen till att galoppera hela vägen upp, utan att jag behövde driva på henne. Väl där uppe var hon förstås REJÄLT flåsig - så jag satt av och lät henne hämta andan en stund innan vi skrittade tillbaka ner.

När vi skrittat ner efter den andra vändan galopp kunde jag inte låta bli att fortsätta ytterligare en bit längs Torrbergsvägen så att jag även hann med lite töltträning innan vi skrittade tillbaka genom skogen. Senast jag red hamnade vi ju alldeles för mycket i dragkamp när jag provocerat genom att smacka en hel del. Nu försökte jag hitta tillbaka till en bättre känsla i tölten, genom att först skritta riktigt långsamt till dess hon åter kunde göra detta utan att "knyckla ihop sig" under devisen "mest samling vinner...

Nästa steg blev att försöka tölta riktigt långsamt utan spänningar - inte helt lätt även om jag idag faktiskt bara smackade en enda gång... Men när jag tillslut kom ihåg att även "lura" mig själv genom att rida med lite extra långa tyglar - så att jag inte kan falla framåt med överlivet utan att helt tappa tygelkontakten - så kunde jag tillslut hitta tillbaka till en bättre sits och därmed också en trevligare känsla i tölten!

Efter detta fick Hamingja skritta hela vägen tillbaka genom skogen. Men ännu var det inte slut på utmaningarna, utan när vi var tillbaka på skogsvägen bakom vägbommen fick jag för mig att vi skulle trava lååååångsamt. Det var DEFINITIVT överkurs tyckte Hamingja - vi var ju t o m på väg hem!!! Men hennes matte kan ju tyvärr uppvisa exempel på riktigt dåligt omdöme ibland...! :-O

Inga kommentarer: