lördag 9 november 2019

Att rida och andas SAMTIDIGT...!!!

För att balansera upp gårdagens "arkivbild" från tidigare i höstas (utan snö) kommer här en från en av kurserna i våras - med MYCKET snö!!!

Alltså, det är inte små krav som ställs på den som vill kalla sig ryttare... tydligen förväntas man ha tillräcklig simultankapacitet för att både rida och andas SAMTIDIGT...!!! men jag har ju faktiskt bara drygt 40 år i sadeln så jag kan väl inte förväntas klara så svåra saker REDAN??!! Atli är som tur var en väldigt förstående instruktör så jag fick träna på detta under båda mina lektioner idag!

Men först inledde jag med vår nya revolutionerande uppvärmning där vi först travade igång ordentligt innan vi även värmde upp i tölt. Det låter säkert som en till synes obetydlig förändring men under de år jag tränat för Atli (kan det vara 15 år nu - eller mer?!?) har vi alltid följt hans system där man inleder med uppvärmning i tölt på volt för att hästen ska börja med att verkligen sträcka ut överlinjen för att efter en stunds arbete i trav sedan vara redo för "själva arbetet".

Under mina och Hamingja hittills fyra år tillsammans har denna rutin också betytt VÄLDIGT mycket för att hantera hennes oerhört starka flyktreflexer. Otaliga är de gånger då hon knappt varit kontaktbar för att hennes system larmat "RED ALLERT!!!" men jag nästan kunnat höra hennes stora suck av lättnad när jag styrt in på volten och uppmanat henne att länga halsen! Och tillslut har jag uppenbarligen lyckats nästan FÖR bra med att få henne att slappna av - för nu blir det så avslappnat att hon inte tar i tillräckligt mycket med bakbenen i uppvärmningstölten för att takten ska bli ren...

Men i trav tar hon ju verkligen i för kung och fosterland - så just nu är det definitivt ett bättre upplägg för oss att börja i trav för att få tryck i steget och sedan ta med oss av den energin till uppvärmningen i tölt! Som alltid är dock Atli noga med att påpeka att man ska lyssna på hästen: just nu "säger" Hamingja att detta är bäst men längre fram kanske hon börjar säga något annat och då gäller det att vara tillräckligt lyhörd för att uppfatta detta.

Efter uppvärmningen fick jag börja rida övergångar halt, rygga, samlad skritt, samlad tölt. Igår var Hamingja spänd och hög i formen i halterna och inledningsvis även i ryggningarna, men idag gick det redan mycket bättre att bibehålla längden på halsen! Momenten fram till töltövergången börjar vi också ha ganska bra kläm på - men väl i tölten är utmaningen att bibehålla samling, energi och lösgjordhet. Och då tenderar jag att hamna i något av två "diken": att jag blir passiv och bara åker med eller också försöker rida aktivt men det innebär att jag själv blir väldigt spänd och stel i kroppen - något som självklart smittar över till Hamingja...

När Atli och jag (ännu en gång) diskuterade detta efter min lektion igår kom vi in på andningens betydelse och jag insåg att det här antagligen fanns en viktig nyckel till att kunna rida aktivt utan att bli spänd: alltså att BÅDE rida och andas samtidigt! Som gammal körsångare har jag ju under många år tränat massor på att bukandas - och nu var det hög tid att ta med denna teknik även till ridningen! Och detta var också vad jag fick fokusera på under båda lektionerna idag, i kombination med att även försöka röra mycket på axlar och armar för att även på det sättet undvika att stelna till.

Och det märktes faktiskt skillnad redan under den andra lektionen! När jag kom ihåg att även hålla blicken lyft kunde jag känna att både jag och Hamingja var mer avslappnade än vi brukar i detta moment! Atli hade påpekat att man ofta glömmer bort andra delar i ridningen när man måste fokusera mycket på någon förändring i ridningen. Men att man helt enkelt får acceptera det under en förändringsfas för att sedan när förändringen börjar kännas mer etablerad "plocka tillbaka" de andra delarna igen. Fast ibland kom jag faktiskt även ihåg att vända runt för ytterhjälperna resp att lägga in steg med öppna och sluta - och då blev det även en trevlig bärighet i den nu mer avslappnade tölten!

"En riktigt avslappnad ryttare kan få alla hästar att tölta rent - och en riktigt spänd ryttare kan få alla hästar att gå i grisepass..." sa Atli. Men som tur var tillade han: "Fast riktigt SÅ illa är det inte med dig!" Efter dagens lunchpaus höll Atli ett teoripass innan det var dags för eftermiddagens lektioner - och som vanligt hade han hur mycket som helst att dela med sig av! Men jag ska återkomma med ett referat längre fram!

Nu är jag verkligen supertaggad inför morgondagens två lektioner!!! Denna kurshelg blir den sista på ett bra tag - nästa gång blir antagligen någon gång i slutet av mars när vädret förhoppningsvis börjat bli mildare igen. Men nu vet jag ju vad jag ska träna på fram till dess!!!

Inga kommentarer: