torsdag 1 augusti 2019

Kvällspasset, med flera på vårt lag!

Värmen som tagit paus några dagar var delvis tillbaka idag, så jag sparade ridningen till kvällen när det blivit lite svalare igen. När jag skulle hämta Hamingja i hagen stod hon precis utanför den snåriga delen vid bäckens bortre del. När jag tagit på henne grimman passade jag på att gå en sväng inne bland snåren för att leta den försvunna flughuvan - och där låg den!

När vi red iväg fortsatte jag på samma "spår" som igår: med att flytta undan för högerskänkeln samtidigt som jag parerade vänsterbogen genom att då och då snabbt ställa om nacken till vänster. Fortsatte sedan med uppvärmning i tölt resp trav med både öppna och sluta till vänster. 

Jag upptäckte att en av traktorvägarna vi brukar rida på fortsatte längre än jag sett tidigare vilket innebar att Hamingja strax ställdes öga mot öga med ETT MONSTER!!! Det var INTE lätt att övertyga henne om att det faktiskt var en fågelskrämma - alltså någon/något som var "på vårt lag" MOT mördarfåglarna...!

Senare under kvällen gjorde hon ytterligare en felbedömning av samma slag, när en man som kom cyklande med sin älghund tolkades som en mördarälg när de i själva verket ju också var "på vårt lag" och kunde skrämma älgarna...! Det är inte lätt att vara liten häst...!!!

Efter två galopper som jag förberett med samling i skritt innan vi gjorde halt för galoppfattningen kunde vi hålla bärigheten nästan hela vägen. Men hon blev REJÄLT flåsig så det fick räcka med dessa två innan vi skrittade tillbaka till Höbäcken. När jag sadlade av upptäckte jag att hon fått skavsår av sadelgjorden, så utöver den planerade vilodagen i morgon får hon ytterligare några dagars "semester" så att det hinner läka. 

Inga kommentarer: