torsdag 30 augusti 2018

EN ORM!!!

Moster Hamingja med lilla Hulda från Mariebäck!

Dagens ridpass höll på att få en ände med förskräckelse... Hamingja och jag hade ridit bort till Torrbergsvägen och när vi var nästan hemma igen var det så OERHÖRT nära att hon trampade på en huggorm - det kan inte ha varit mer än några ynka milimeter till godo...!!! :-O  

Vi hade kommit ner på skogsvägen bakom vägbommen igen där vi hade en "diskussion" kring huruvida vi skulle trava eller inte... Hamingja gjorde allt för att övertyga mig om att galopp eller tölt var MYCKET lämpligare gångarter... Men vi enades tillslut om trav och då gjorde hon en riktig Solvallasatsning där det - som vanligt - bara var för matte att hålla i sig!. Så när jag plötsligt får syn på en huggorm alldeles framför oss på vägen hann jag inte reagera förrän hon sätter ner sin vänstra framhov i princip PÅ ormen där den låg delvis dold av gräs...!!! Jag trodde mitt hjärta skulle stanna - men som tur var hann det väl helt enkelt inte det förrän vi var förbi. Men vilken TUR att hon inte blev biten!!! :-O

Innan dess hade vi hunnit med bl a skrittklättring upp till jaktstugan och ett par galoppintervaller längs Torrbergsvägen resp efter en lite mindre skogsväg. Elisabeth och jag har ju brukat galoppera uppför en lång sandväg som går över ett kalhygge, men innan Hamingja hunnit stabilisera sitt högra bakknä vågar jag inte utsätta henne för den ansträngningen. Men fortsätter man lite längre bort efter Torrbergsvägen kommer man till en liten skogsväg med fastare underlag än sandvägen och som bara går lite lätt uppför men ändå tillräcklig lutning för att hästen ska ta i mer än på plan mark. Där blir det lämpligt att successivt börja bygga på med fler galoppintervaller tänker jag!

Under hemvägen behövde jag bara vinkla mitt bäcken för att Hamingja genast skulle börja trampa under sig och förbereda sig för tölt! Hon bjöd sedan på ett par trevliga sekvenser med härlig känsla i tölten1 Det gäller verkligen att jag ser till att behärska mig och inte överanstränger henne så här i början av igångsättningen...! Samtidigt måste hon ju använda musklerna för att stärka dem - en svår avvägning...! 

Inga kommentarer: