söndag 20 juli 2014

Stall-inkontinent?!

Haminja är ju egentligen en riktigt snygg häst. Fast så här mitt i sommarbetet och efter lååång vila är det lite svårt att hitta en smickrande vinkel...

Värmen fortsätter! När jag åkte till stallet i morse vid 9.30 visade termometern redan 26 grader i skuggan! Planen var att rida ut tillsammans med Elisabeth och Démantur, men tyvärr blev Elisabeth inkallad till jobbet i sista stund. Min plan stod i alla fall fast: att rida Haminja idag och bara låta Lára vila i stallets svalka en stund samt äta sitt järntillskott.

Jag börjar allt mer fundera på om Haminja lider av någon sorts stallinkontinens...?! Nästan varje gång jag har ridit henne har hon kissat på golvet i stallet nästan direkt jag sadlat av henne efter ridturen. Och idag hann jag bara ta in henne från hagen innan det började skvala... :-O

Möjligen kom hon sedan på bättre tankar när jag valde att genast skölja av golvet med henne stående kvar på platsen. För plötsligt rann det vatten runt hovarna på henne... hade spolspiltan lämnat sitt otäcka hörn för att angripa henne här?! SCARY!!! :-O  :-O Om hon är smart nog att koppla ihop det hela och "knipa" i fortsättningen (alt passa på att kissa i hagen) lär ju visa sig!!!

Valet av tidpunkt för ridturen (tack för det Elisabeth!!!) visade sig vara MYCKET bra! Visserligen hade det redan hunnit bli rejält varmt, men när jag red bilvägen mot Avan kunde jag konstatera att betydligt längre sträckor låg i skugga idag tack vare solens position längre österut. Däremot visade det sig att man inte ens i denna värme helt kan räkna bort risken att mördar-joggare dyker upp där man minst anar det... Den här försökte visserligen kamouflera sig genom att gå istället för springa, men så lätt lurar man minsann inte Haminja...!!!

Jag satsade på mycket sidförande i skritt längs med dikeskanterna idag. Första sträckorna, ut från gården, kändes ganska stappliga så det var inget tvivel om att denna stretching var bra för henne! Men ihärdigt pustande av ansträngningen blev hon successivt allt mjukare. Vi fick också till några riktigt trevliga töltsträckor ovanligt tidigt under ridturen idag - också ett tecken på att hon börjar mjukna i kroppen!

När hon bjöd på denna tölt lyckades jag t o m släppa blicken från den där mankammen som man som ryttare av någon anledning brukar finna alldeles för intressant... och med blicken i fjärran satt jag inte bara mer upprätt "på rumpan" utan fick också ett annat fokus på känslan i min kropp - och i Haminjas. Tror detta var en anledning till att vi kunde behålla så fint flyt i tölten - jag kände bättre hur hon arbetade med kroppen och kunde då korrigera passtaktigheten innan den inträffade. Utan att jag riktigt visste vad jag gjorde. Men tack vare att jag agerade mycket tidigare i "processen" så behövde jag nog inte göra så mycket heller.

Vi avverkade alla fyra gångarterna idag, trots värmen. Och när jag som avslutning skulle låta henne sträcka ut i trav fick jag minsann vad jag tålde! Fast jag bara "satt och åkte" helt utan tanke på att driva så trampade hon på i en trav som helt tog andan ur mig! Eller om man ska säga tvärt om - för som jag flåsade efter att ha försökt följa med i hennes stora och kraftfulla rörelser under denna ändå ganska korta travsekvens! Oj, oj, oj!!! Verkligen inget "varva ner lite mjukt och försiktigt" här inte...!!!

Sedan hann jag förståss med lite pyssel med Lára också innan båda hästarna fick gå tillbaka ut i flocken. Och i morgon blir det motion för dem båda - för då ska Eva (som är hemma från Förenade Arabemiraten på semester) följa med och rida Lára! Enligt prognoserna ska värmen hålla i sig - fast för Eva handlar detta snarare om svalka eftersom temperaturen i UAE ligger kring 52 grader i skuggan så här på sommaren...!!!


Inga kommentarer: