tisdag 3 januari 2012

Nu förstår jag!!!

Igår var jag så förvånad över att Eva INTE skulle rida då. Dels är ju måndag oftast hennes riddag och dessutom var det ju typiskt "Eva-ridväder", med snö och blåst. Men i morse förstod jag PRECIS varför hon hade valt att rida idag istället - för nu var det riktigt busväder...!!! Snön verkligen VRÄKTE ner samtidigt som det blåste... I o m att hon skulle jobba eftermiddag skulle hon dessutom rida på morgonen, då vädret var som värst! :-O

Jag har fyrhjulsdrift på min bil och det uppskattar man verkligen i sådant här väder! MEN min bil stod i garaget och det hade drivit igen så enormt mycket snö på hela nedfarten... Johan gjorde ett tappert försök att skotta undan så att jag skulle kunna köra ut, men fick ge upp. Istället skottade han fram den andra, MKT översnöade, bilen som stod ute. Sedan kom han in, tog en dusch och klädde om för att åka till jobbet. Då kom en traktor och plogade vår gata - och skapade en meterhög och BRED plogvall... Så det var bara för honom att byta om en gång till och åter ge sig ut för ta hand om plogvallen så att jag kom mig iväg... Snacka om vardagshjälte!!! Och jag tog mig ju till jobbet - trots att jag hade Johans bil som spinner loss bara man tänker att man ska gasa... Inte optimalt i halka och snömodd direkt...

Men vi hade det absolut inte värst! Tildras matte Elisabeth gick förbi just när jag skulle åka. Hon bor också i Kyrkbyn och deras lilla gränd, som bara är ungefär en bilbredd bred, var inte plogad alls ännu. Men inte nog med det: ingen hade heller tagit bort den stora plogvall som bildats för infarten till gränden när genomfartsvägen plogades. Med fyrhjulsdrift och rejäl fart kanske det funnits en viss chans att forcera plogvallen. Men kyrkstugorna står så nära vägen i korsningen att man istället måste kryyyyypa ut, eftersom sikten i princip är obefintlig till dess du är halvvägs ute på vägen. Och man kryyyyypkör inte genom en stor plogvall... Tur att hon har gångavstånd till jobbet på Djursjukhuset!

Hörde på radion senare idag att ett flygplan från Lanzarote inte kunnat landa på Luleå Airport utan dirigerats om till Umeå. Blev lite orolig att det berodde på att flygledaren fastnat i snön någonstans på väg till stallet... (Eller  möjligen att hon var ute och red en häst som var så fantastisk att den fått henne att glömma tid och rum) men som tur var handlade det visst om att banan inte klarat något bromsprov. Sa de i alla fall... 

Inga kommentarer: