måndag 18 juli 2011

A girl with attitude!!!



Har fått en ny dos av "lyckopillret" Lára idag! Men hon var tydlig med att påpeka att hon verkligen inte är någon "mesig vallack"... det här är en tjej med MKT attityd! Trots att hon ÄLSKAR att bli riden så avskyr hon att bli sadlad - och visar det MKT tydligt. Det gäller att binda henne riktigt kort - eller mellan dubbla kedjor - annars har man snart hennes tänder sittande i armen... Idag gjorde jag missen att tränsa direkt efter att jag sadlat (brukar annars ge henne en liten paus så att ilskan ska hinna rinna av henne) och då gjorde hon faktiskt ett försök att bita mig, även om hon normalt inte har något emot tränset.










När vi sedan kom in på ridbanan blev jag tvungen att ryta till ordentligt flera gånger innan hon lät mig sitta upp. Men sedan var hon så där fantastiskt rolig att rida som hon alltid är - och då förlåter man ju det mesta!










Efter igångskrittningen blev det "ökat tempo skänkelvikning" på volt innan jag lyckades "hitta bromsen" - verkligen en ny situation för mig som är van att behöva DRIVA för att ö h t få hästen att korsa ordentligt bak...!!! Joggade igång lite med tölt längs spåret och sedan försökte jag mig på tölt på volt då jag ville att hon skulle länga halsen... och visst längde hon halsen när jag bad om det men då blev det ju genast trav...










Insåg efter en stund att jag måste ha henne mycket mer samlad i tölten för att detta ska fungera - lätt att glömma samlingen när hästen har så lätt för tölten! Alltså gick jag ut på spåret igen och började med samlad skritt. Här kom damens attityd fram igen - oj, så irriterad hon blev, för det är ju faktiskt JOBBIGT att samla sig! Särskilt när man varit mammaledig och tappat alla musklerna! Men även om hon protesterar initialt är hon väldigt mycket lättare att samla än både Feykir och Snarfari - det gäller bara att jag är tjurig och har timing med drivning & eftergifter. Men jag behöver inte driva så att benmusklerna domnar och hon vräker sig aldrig i handen - tacksamt för en klen typ som jag!










Efter en stunds protester fick jag så min samlade skritt med eftergift - och kunde smyga iväg i tölt. Vilken härlig tölt det blev - "med rygg"!!! Hon är ju en häst som, precis som salig Reykur, kan tölta i alla lägen. Men det är verkligen skillnad på tölt och tölt!!! Det gäller bara att göra förhållningar tillräckligt ofta för att hon inte ska dra iväg i tempo - "ju snabbare desto bättre" är ju Láras motto!










Med denna samling som utgångsläge gick det betydligt bättre att länga halsen på volt utan att hon gick över i trav! Och när jag sedan som belöning lät henne sträcka ut framåt-nedåt i trav på volten höll hon traven jättebra, utan att gå över i tölt. (Det är nämligen så att när vi töltar på volt går hon gärna över i trav när jag ber henne länga halsen. Och när vi travar på volt så slår hon gärna upp i tölt istället...gångarterna ligger så nära varandra och marginalerna är så små. Det gäller för mig att lära mig nyanserna!)










Efter en skrittpaus började vi om med samlad skritt och sedan samlad tölt på volt i höger varv också, med lika bra resultat. Och till min glädje gick det sedan utmärkt att hålla traven på samma volt - när jag erbjöd det! Högervarvet brukar annars vara det svårare. Oavsett gångart så skulle jag dock önska mig MINST två skänklar på varje sida när vi rider på volt! För det är som om hon har gångjärn överallt och verkligen inte lätt att lyckas rama in henne ordentligt, så att hon inte "försvinner iväg" åt något håll med någon bog eller med bakdelen...!










Johan var med till stallet idag och medan jag red var han bussig och bytte till sommardäck på min hästtransport. Har haft transporten som förråd till Feykirs hö (enligt veterinärens ordination åt han torrhö ända sedan fångutbrottet i mars - medan övriga hästar har ätit hösilage) så det har inte känts prioriterat att skifta däcken tidigare. Men nu är allt hö urlastat och det är dags att boka in den på service innan besiktningen, så det var bra att få sommardäcken på plats tillslut!










För att Johan inte skulle behöva vänta hur länge som helst på mig stod jag därför över sadelputsningen - idag igen. Får väl köra med den klassiska "Det är aldrig för sent att bättra sig. Nej, jag vet det - därför väntar jag ett tag till!" ;-)

2 kommentarer:

Karin Lindström sa...

Hej Anna
Usch vad sorligt att du var tvungen att ta bort din älskade häst. Följer din blogg och tycker det är jätte intressant och du skriver så bra. Har varit borta en par veckor och när jag kom hem och läste att han blivit sämre blev jag så ledsen. Beklagar verkligen :(
När du nu skriver om Lara så liknar hon väldigt mycket mitt sto, som en metmask när man rider. "Gångjärn överallt" stämmer verkligen in på min Élja
också. Inte så lätt när man ska försöka rida på volt och det ska likna någonting. Ett par till skänklar skulle inte vara fel. Det är så roligt att läsa om hur du tränar.
Dom här "Atli-vändningarna" som du gör, hur gör du dom?
Hälsn. Karin

Anna sa...

Hej Karin och TACK för din medkänsla! Roligt att du gillar min blogg - jag tycker det är väldigt roligt att skriva den. Och det blir ju ÄNNU roligare när man upptäcker att det faktiskt finns folk som läser det jag skriver!

Återkommer ang "Atli-vändningarna" i samband med helgens kurs, när jag hunnit stämma av med honom att jag verkligen gör rätt!