tisdag 15 april 2008

Underbart väder!!!

Med ett gammalt timmerhus som vårt är det verkligen inte lätt att veta vad man ska satsa på om man vill spara energi - byta fönster, tilläggsisolera väggarna eller kanske isolera taket? Men i morse fick vi jättebra tips av en oberoende energirådgivare. Väldigt bra! Och när han skulle gå och vi frågade efter fakturan visade det sig att vi kommit med i ett testprojekt - så det var t o m gratis!

Mycket bra rådgivning alltså, fast jag som brukar rida innan jobbet på tisdagarna blev ju lite sinkad förståss... Var lite tveksam om jag alls skulle hinna rida, men med strålande sol, vindstilla och +6 grader i skuggan så vore det ju ett STORT slöseri om det inte blev riddag!

När jag kom till stallet hade jag precis en timme på mig innan jag senast måste vända hemåt igen. Uppskattade att Feykir redan stod vid grinden till hagen - där sparade jag ju några minuter! Nu hade han äntligen börjat fälla vinterpäls ordentligt igen - så det var lite synd att jag inte hann borsta så länge. När jag sedan sadlat tog jag fram gummibootsen också - om jag nu bara hann rida en kort stund skulle bootsen göra att han fick jobba lite mer i alla fall. Innan jag satt upp fick han gå i cirkel runt mig för att träna på att korsa bakbenen. Kom på att jag ska stå vid hans bakdel - då fungerar det bäst!

Red på banan, vände rätt upp och red skänkelvikningar ut på spåret igen. Jag har läst att det är ett bra sätt att lära unghästar skänkelvikning eftersom de gärna vill dra sig ut till staketet. Det fungerar bra för ett så oerhört rutinerat ekipage som Feykir och mig också! ;- )

Lösgjorde i trav, på volter och serpentiner till dess han slappnade av och sökte sig nedåt i båda varven. Då fick han pusta en liten stund. Avslutade med lite, lite tölt i serpentiner också - bara för att få känna på gångarten. Vi hade inte ridit länge, men väldigt intensivt och dessutom var det så VARMT i solen, så vi var alldeles flåsiga båda två! En av oss fick lite betfor med mineraler (han går fortfarande "på diet") och sedan gå ut och sola sig i hagen. Den andra fick hasta hemåt - och hann faktiskt i tid till jobbet!

Inga kommentarer: