lördag 3 februari 2024

Lugnet efter stormen!

Med solsken i blick!!!

Efter torsdagens otroliga 26 m/s i byarna här i Luleå kändes dagens vind bara som en litenpust! (I torsdags sattes f ö nytt svenskt vindrekord på 51,8 m/s i Stekenjokk - som också hade det gamla rekordet - och då handlade det dessutom om MEDELVIND inte i byarna... det är ju svårt att ens föreställa sig...! :-O Jag såg också en film från Gällivare där någon försökte hälla upp kaffe från en termos men inget kaffe hamnade i kåsan utan allt blåste iväg...! :-O Det var inte utan anledning vid avstod ridning i torsdags m a o! 

Igår red Lisa Hamingja, tillsammans med en kompis som fått låna Carolas Vidalin. Och idag var det min och Evas tur! Det var mulet men bara någon enstaka minusgrad när vi åkte till stallet på förmiddagen och lagom till att vi kom till Mariebäck klarnade det upp och SOLEN kom fram!!! Då passade det ju extra bra med den plan vi hade för dagen: att jag skulle skritta igång längs bilvägen och sedan pausa vid jaktstugan medan Eva och Hamingja red mot Alviksträsk. 

Även om det blåste endel var det riktigt skönt att sitta mot "solväggen"! Eva och Hamingja var borta drygt 30 minuter och strax innan de kom tillbaka dök ägaren till jaktstugan upp. Han hade problem att ta sig med bilen upp till stugan, för det hade bitvis drivit ihop ganska rejält med snö på hans väg. Flera gånger fick han backa, ta ny fart och försöka igen så när Eva dök upp tipsade hon om att han borde ha valt att färdas till häst istället! Och när vi senare körde hemåt såg vi att han tagit dit en traktor som skottade. Men vi var fortfarande helt ense om att han skulle ha valt häst!

Innan vi åkte hemåt tittade vi förbi hos K-G som ryckt in som hundvakt i Mariebäck ett par dagar. Det var ett bra tag sedan jag såg honom senast - men han var sig lik! I morgon ska jag morgonfodra, så då blir det vilodag för Hamingja. Men eftersom jag tänker vara så FÖRSTÅNDIG hoppas jag orka rida igen redan på måndag!

Inga kommentarer: