lördag 26 februari 2022

YTTERSKÄNKELN, STUPID!!!

 
"Sorry matte, det är liiiite körigt just nu...!!!"

Idag var det riktigt "njuta ute i solen-väder" för både hästar och människor! Jag valde att rida på ridbanan som dagen till ära var så fantastiskt fint skottad! Det blev mycket skrittarbete, med volter och "Kyras ABC". Red henne utåtställd på volt i vänster varv för att få kontroll på högerbogen och försökte använda mig av Atlis "Tyglarna kontrollerar framdelen och skänklarna bakdelen!" Men jag upplevde det VÄLDIGT svårt för bara liiite för mycket kontakt på höger(ytter-)tygeln när jag försökte "ta med bogarna inåt" med sidförande tygeltag triggade direkt Hamingja att bita tag i bettet och dra iväg ut från volten med högerbogen före... 

Till dess jag lämnade yttertygeln ifred och istället fokuserade på att hålla ytterskänkeln på plats strax framför sadelgjorden, vända in genom att ge en lätt signal med skänkeln och belöna genom att bli "passivt neutral" så snart hon svarade som jag ville. Då fungerade det både i skritt och tölt! MERA ytterskänkel m a o!!!

Försökte också rida övergångar från skritt till "microtölt" som Atli visade mig senast, vilket krävde "hundratals" halvhalter med sätet men gick betydligt bättre när jag kunde rida på volt än när jag försökt göra samma sak ute längs vägen. När jag som avslutning lät Hamingja sträcka ut överlinjen i nedvarvningstölt fick jag det där trevliga känslan av bibehållet aktiva ryggmuskler, så jag hade uppenbarligen lyckats aktivera hennes bakdel ändå

Inga kommentarer: