lördag 5 februari 2022

"After snowstorm"


Snyggingen Hjálmar frá Græna-Akri chillar i solen!

Idag stod morgonfodringen på schemat så jag åkte till stallet tidigt, och hade varit lite orolig att snöröjningen inte skulle ha hunnit ikapp efter gårdagens våldsamma snöstorm... Men det var bara när jag skulle köra ut från Kantorsvägen (vår gata) som jag behövde ta fart för att ta mig igenom en plogkant, i övrigt var det fint plogat längs vägarna. 

När morgonfodringen och min egen frukost i Josefshallen var avverkade tog Hamingja och jag oss an after snowstorm-projektet "Reclaim the Nya Torrbergsrundan"! När vi red upp till vänster bakom vägbommen inledde vi med en kortare intervaller i vardera galoppen men resterande sträcka fram till stora kalhygget höll vi oss till skritt. 

Jag hade egentligen tänkt rida över hygget också, men där tog min ork slut så jag vände hemåt igen. Hamingja däremot, hade GÄRNA fortsatt - hon gillar ju verkligen att pulsa i snö! Vi fortsatte att skritta under hemvägen också men snön gjorde ju att Hamingja behövde lyfta ordentligt på "fötterna". Och eftersom skritt är dessutom är den gångart när hästen använder flest muskler fick hon en rejäl dos nyttig styrketräning!

Här om dagen såg jag en väldigt intressant föreläsning om rehabträning av häst, där bl a skritträningens stora betydelse i det sammanhanget lyftes fram! Jag ska återkomma med ett litet referat framöver!

Inga kommentarer: