lördag 19 februari 2022

NU ÄR DET VÅR!!!

 

"Nu är det vår - hög tid att släppa vinterpälsen!" tycker Hamingja! Och hon är inte ensam om vårkänslorna, det är flera av de andra hästarna som uppenbarligen tycker samma sak. Fåglarna kvittrade så glatt idag också! Men så är det också väldigt tydligt att ljuset är på väg tillbaka - och snabbt går det! Trots att det var mulet idag och snöade så var det fortfarande ljust när jag åkte hem från stallet vid 16:30!

Jag hade egentligen tänkt välja ridbanan även idag, för att fortsätta med vårt reparerande. Med en dryg dm nysnö (och ännu mer där snön drivit ihop) var det dock inget optimalt töltunderlag Men vi började där i alla fall. Först i skritt med min favoritövning för att lösgöra och samtidigt "rama in": rida på volt och växla mellan att flytta ut bakdelen resp att ställa utåt och flytta in framdelen. Tack vare nysnön hade jag dessutom ett perfekt tillfälle att se att volten blev lika stor i båda varven!

När Hamingja kändes lösgjord i både kropp och själ i skritt gick vi över till tölt på volten med fokus på långsamt tempo. Till att börja med blev hon lite stressad, men jag gjorde "miljoner" halvhalter med sätet och oväntat snabbt hittade vi ett lugn. Detta lugn höll sedan i sig när även jag sidförde ut på spåret (även nu med många halvhalter) och snart frustade hon!

Upprepade i vänster varv och när vi kunnat gå från tölt på volt till tölt och frustning läng spåret även där gav vi oss ut längs bilvägen istället. När jag körde till stallet hade plogbilen hunnit köra på min sida av vägen och nu visade det sig att den även hunnit passera på returen - vilken perfekt timing att jag inte behövde möta den vare sig med bilen eller hästen! 

Red bort till "världens ände-korsningen" och fortsatte att jobba med avslappning i tölten. Note to self: alla töltövergångar ska utgå från "lätta stigbyglarna" i skritt-sitsen, stilla hand och halvhalter med sätet - så är vi i rätt "fas" redan innan vi går över i tölt! Nyttja rörelserna vänsteröppna resp högersluta. Kom ihåg belöning med passivt säte -  och rid ganska korta töltsekvenser så jag inte hinner tappa sitsen! 

Inga kommentarer: