söndag 19 december 2021

Mysig lördagkväll i fullmånens sken!

Hamingja och Curre!
 

I kväll var det fullmåne och den lyste upp snön på marken så bra att egentligen behövdes inte pannlampan! Jag skulle kvällsfodra men först blev det ett trevligt träningspass med Hamingja. Vilket vi inledde längs vänstra vägen bakom vägbommen, med höger galopp upp till vändplanen och vänster galopp tillbaka hem. 

Sedan red jag även ner på bilvägen för att träna samlad skritt och tölt. Jag ville ju fortsätta att träna på förhållningarna i skritt som jag fick till så bra när vi red hem från Avan med jultåget förra helgen. Det har inte varit helt lätt att hitta tillbaka till den känslan igen, med då ägnade jag ju faktiskt hela hemvägen, som tog ca 1 timme, bara åt detta och så länge skrittar jag ju aldrig i vanliga fall...!

Den bästa ridkänslan i tölten får jag om jag kan hålla en buren men ändå väldigt stilla hand - verkligen något jag också måste jobba på!!! Men tidigare idag läste jag ett bra tips från suveräna Ia och Denni (kolla in deras hemsida om ni inte redan gjort det - med massor av bra tips!!!) Det var Ia som skrev om hur hon jobbat mycket med sin handställning under det senaste året och att hon då haft god hjälp av ett citat från den brittiske dressyrgurun Carl Hester: "tänk dina händer mot hästens öron!" I kväll testade jag att använda detta som målbild - och det kändes som ett väldigt bra komplement till alla de instruktioner jag fått från Atli!  

Kvällens ridpass blev mer intensivt än jag tänkt, med många sekvenser tölt i långsamt tempo där pet med pisken såg till att hålla aktiviteten i Hamingjas bakben. Och "belönande passivitet" när hon svarade på mina signaler. När jag kommer ihåg detta har det VÄLDIGT bra inverkan på Haminga! Men jag får verkligen jobba med mig själv för att "bara" slappna av och bli passiv men utan att tappa sitsen, för hela jag vill istället falla framåt med överlivet och därmed "slänga ner" Hamingja på bogarna... 

Det har varit milt väder de senaste dygnen och i kväll var det bara runt 0:an vilket förstås var VÄLDIGT varmt för Hamingja i sin tjocka päls... när jag satt av utanför stallet var hon rejält svettig så när jag släppt så sadelgjorden stod vi kvar en god stund för att hon skulle få "flåsa ur sig" det värsta ute där det i alla fall var lite svalare än inne i stallet. Jag insåg också att hon hunnit få VÄLDIGT lång päls igen på halsen, där jag klippte henne tidigare i höst så det är definitivt dags för en ny klippning! Det kan ju vara en lämplig aktivitet när jag morgonfodrat i morgon bitti och väntar på att det ska bli ljust ute så vi kan rida! 

Inga kommentarer: