tisdag 20 april 2021

Throwback thuesday!

April 2015 - på Bodentravet

Jag tycker Hamingja har ett så härligt uttryck på den här bilden så den kvalar definitivt in i kategorin "Favoriter som får gå i repris"!!! Något som däremot INTE är en favorit är leran... Efter att under hela långa vintern varit bortskämda med världens bästa ridunderlag känns det verkligen hopplöst just nu när bilvägen är rena lervällingen och de skogsvägar som börjat tina fram fortfarande är jätteblöta... 

Eftersom Hamingja har en tendens att fastna med bakhovarnas broddar i underlaget om det är lerigt har jag inte velat rida längs bilvägen ö h t på länge, utan galoppuppvärmning på vägen upp till kyrkan följt av ridning på ridbanan har känts som det bästa alternativet. På den nedre halvan av den vägen liggen snön fortfarande kvar och ger ett bra underlag, men övre halvan är nu så blöt att jag idag nöjde mig med en galoppvända. 

Väl på ridbanan fortsatte jag därför med en stunds uppvärmning i trav på "alla möjliga böjda spår" till dess Hamingja började kännas lösgjord (och matte flåsade...!!!) För att sedan ta tag i töltträningen medan jag försökte komma ihåg allt det där Atli sagt att jag behöver tänka på när det gäller sitsen - och det är ju inte lite...! :-O

Efteråt fick jag värdefull feedback av Sylvia, att vi behöver jobba mer med lösgjordheten i tölten... jag lägger till det på (den långa) listan!!! Men efter dagens (jobb och) ridning var jag HELT slutkörd så det måste bli några vilodagar (från ridningen) först så min kropp får återhämta sig lite. Och då kanske underlaget även hinner torka upp liiiite mer i alla fall...??!!

Inga kommentarer: