söndag 18 april 2021

Hamingja - nu ÄNNU bättre!!!

Min lyckopärla!!!

Idag var Ingebjörn (equiterapeut) tillbaka för att kolla hästarna. Senast sa han om Hamingja "Så här bra i kroppen har jag aldrig sett henne - och hon rör sig också betydligt bättre än tidigare - så fortsätt träna på samma sätt!" Då hade jag efter ordination från veterinären redan hunnit träna i snö ((10-20 cm djup - så att hon behöver lyfta extra mycket på "fötterna" och därmed stärka musklerna som ska stabilisera hennes bakknän) någon månad och det har jag ju också fortsatte med så snart det funnits lagom mycket snö att tillgå. 

Den senaste tiden har jag dessutom lagt till uppvärmningarna i galopp, som förutom att fungera lösgörande och att få igång hennes "motor" inför töltträningen också inneburit styrketräning (i o m att vi galopperat i uppförsbacke) så jag hoppades ju verkligen på att få en bekräftelse på att det fortsatt åt rätt håll. Och Ingebjörn sa direkt han började titta på Hamingja att: "Hon ser MYCKET bättre ut än senast! MYCKET jämnare musklad och det finns bara en liten skevhet kvar i bakdelen!" När jag sedan fick springa med henne sa han: "Hon rör sig MYCKET bättre - en jättestor förbättring i traven! Så här mycket har hon aldrig tidigare förbättrats från en gång till nästa!"

Sedan hon fått stå med de muskelavslappnande akupunkturnålarna medan han kollade de andra hästarna gick han igenom henne och löste upp den lilla skevheten i bakdelen, som nu bara satt precis bakom sadelstaden samt en låsning i nacken (vänster sida). Han konstaterade att hon fortfarande är mindre musklad över den vänstra bogen jämfört med den högra - men sa att det kommer att jämna ut sig successivt tack vare att hon nu arbetar mer jämnt med bakbenen. "Så fortsätt PRECIS som du gjort nu - och vad du gör så låt henne inte vila utan fortsätt rida!!!" (Man kunde ju nästan tro att jag betalat extra för att han skulle säga det!!!)

Rida hade jag hunnit göra innan behandlingen och för att inte ändra ett vinnande koncept hade jag börjat med galoppuppvärmning i backen upp till kyrkan. Solen och värmen hade gjort att marken som antagligen frusit under nattens minusgrader hade hunnit tina upp och bli blöt igen, men längs bortre sidan låg det fortfarande is/snö längs nästan hela sträckan så jag såg till att rida där både för att få ett fastare underlag och att inte rida sönder vägen i onödan. 

I o m att vi haft lite problem att fatta höger galopp de senaste dagarna började jag med den och var jättenöjd när vi fixade det på första försöket. Istället för att ta varannan bestämde jag mig för att ta höger igen "vi gör väl hel enkelt precis likadant..." men då blev det vänster och sedan vänster igen och igen och igen... Det var först när jag förberedde galoppfattningen genom att rida en lite längre sträcka i öppna åt vänster som vi kunde enas om höger galopp - och om den första högergaloppen varit lite "loj" så var fröken REJÄLT "på hugget" denna gång! När vi sedan upprepat detta två gånger till på raken fick det räcka med uppvärmning. (Jag brukar normalt försöka träna så symetriskt som möjligt men Hamingja hade ju faktiskt gjort ganska många vänsterfattningar innan vi kunde enas, så jag bestämde mig för att det fick duga som "balansering".)

Omsadlingen utanför stallet (så att jag kunde använda uppsittningspallen igen) kunde förstås ge Hamingja intrycket att vi redan var klara för dagen, men när matte åter satt i sadeln skrittade min så härligt arbetsvilliga häst iväg med energiska steg och styrde själv stegen mot ridbanan! Där fortsatte vi med tölt på böjda spår där matte försökte "sitta som folk" och samtidigt slappna av, komma ihåg ytterhjälperna och vikthjälperna vid halter och halvhalter... bak med axlarna samt vänsteröppna och högersluta... vilket tillslut gav ett ganska trevligt resultat! Något som också visade sig i den härliga aktiviteten i överlinjen när hon fick börja sträcka ut i nedvarvningstölt. Vid det laget var vi REJÄLT svettiga - men ganska nöjda båda två! 

Trots Ingebjörns ord om fortsatt ridning blir det nog ändå vilodag i morgon, för jag ska förhoppningsvis åka till Frostkåge och hämta ett gäng kycklingar! Men jag hoppas vara tillbaka i sadeln igen så snart som möjligt - för jag vill ju rida mer NUUUUUU!!!!

Inga kommentarer: