fredag 17 april 2020

Fabulous Friday!!!

Dagens outfit - snyggt va`??!!

Det har blåst REJÄLT idag - och då är ändå vi Lulebor rätt vana vid blåst - och kändes inte helt uteslutet att grenar skulle blåsa ner ur träden.... men Hamingja och jag klarade oss från sådant, som tur var! Fast vid ett par ställen passerade vi i närheten av hela träd som lutade mot ett annat träd och knakade oroväckande i vindbyarna...! :-O 

Idag hade jag bestämt mig för att träna galopp, så därför red vi längs bilvägen mot Avan istället för mot Alviksträsk. Inledde med en lång sträcka uppvärmning i tölt och sedan red vi två sekvenser höger galopp. För att kunna rida lite längre sekvenser i vänster galopp sparade jag till den långa uppförsbacken på hemvägen, då kombinationen av hemväg och backe brukar göra att Hamingja håller "trycket" från bakbenen av sig själv. Drivning där tenderar annars att göra henne lite spänd så att hon lätt tappar galoppen...

Det blev två sekvenser höger galopp och tre i vänster galopp uppför backen och den allra sista sekvensen faktiskt var den vänstergalopp där hon bibehöll energi och bärighet allra bäst, trots att hon vi det laget måste ha varit ganska trött i det varma vädret...! Som belöning för detta satt jag av och lät henne vila och hämta andan en stund medan jag sadlade om. Under hemvägen blev det sedan mest skritt, men med lite "nedvarvningstölt" också. 

I morgon är Ingebjörn (equiterapeut) tillbaka för att kolla hästarna igen. Det blir spännande att höra om han tycker att Hamingja hunnit muskla sig mer jämnt nu, eller inte...!

Inga kommentarer: