lördag 4 november 2023

Tidig morgon och snöoväder.

 
Med snö och hårda vindar idag så får det bli en inomhusbild - från innan vinterpälsen!

I morse blev den andra gången som jag fodrade hästarna själv - och jag fixade det! Efter en frukostpaus i Josefshallen (och en rejäl dos av mitt "uppåttjack" Cola Zero OCH te) orkade jag till min glädje t o m rida en liten sväng upp till vänster bakom vägbommen. 

Hamingja var JÄTTEPIGG så hon hade VÄLDIGT gärna ägnat sig åt i princip alla gångarter FÖRUTOM den där tråkiga skritten som matte envisas med... Hon var nog fortfarande upplivad efter att igår ha fått vara ute med Lisa, Carola & Vidalin samt Christina & Heimdal - det är ju ROLIGT att springa och ÄNNU ROLIGARE att göra det med andra hästar!!! Men tids nog ska väl matte också klara av lite högre tempon...! På måndag planerar Eva och jag att rida och på tisdag rider Lisa, så Hamingja har ROLIGA ridturer att se fram emot! 

Men idag ägnade vi i alla fall en stund åt att träna samlad skritt m h a förhållningar med sätet. Allra bäst gick det om vi gjorde halt, ryggade några steg och sedan gick fram i samlad skritt. Jag måste också komma ihåg att belöna med ett avslappnat, följsamt säte när hon gör rätt - när jag gjorde det fick vi successivt allt fler steg i taget med bibehållen bärighet och längd på halsen! Oj, så mycket roligt det finns att träna på framöver!!! 

När jag kom hem från stallet var jag så trött att jag fick ligga och vila en timme och sedan har jag ändå varit jättetrött resten av dagen... Men då fick jag påminna mig själv att jag BÅDE fodrat ensam på morgonen OCH ridit en sväng - i snöovädret - så jag har ju faktiskt gjort VÄLDIGT mycket idag! Och få är det ju faktiskt inte alls konstigt eller något att deppa över att jag varit så trött sedan...! Dessutom har jag faktiskt inte haft riktigt så ont som jag hade förväntat mig efter dessa ansträngningar - så det finns mycket att glädja sig åt!

Inga kommentarer: