måndag 20 november 2023

På kryssning i terrängen!

Här ser ni rena dundermedicinen!!!

Det var en trött matte som åkte till stallet i morse... men Hamingja verkade uppskatta att jag dök upp, för hon kom direkt när jag ropade på henne i hagen! Vilken TUR att jag kommit ihåg att fylla på förrådet av hästgodis i jackfickan innan jag gick ut till hagen! Jag kände att jag inte skulle orka någon längre ridtur, så jag red upp till vänster bakom vägbommen och lät henne sedan gå ut i skogen på det första skogsmaskinsspåret på vänster sida. 

Väl ute i terrängen fick Hamingja välja väg och då brukar hon ju ganska snart lämna maskinspåren och ge sig ut i obanad terräng. Men för ovanlighetens skull valde hon faktiskt att målmedvetet följa ett maskinspår fram till kalhygget, där hon gjorde en liten runda för att sedan följa maskinspår tillbaka ut till skogsvägen igen. En halvtimme var vi ute och det räckte för att jag skulle vara alldeles yr av trötthet, men att ha fått komma ut på hästryggen inkl ljusterapi ute i naturen var förstås välgörande för både kropp och själ! 

Eller, som det stod i det Facebookminne jag fick upp idag: 

"Hästen - rena dundermedicinen! Det är vetenskapligt bevisat att människor som är stressade, har ångest eller ont i kroppen mår mycket bättre av att rida och umgås med hästar. Det gör hästnäringen till ett viktigt verktyg för en bättre folkhälsa i Sverige." 

Och idag gjorde alltså Hamingja ännu en insats för den svenska folkhälsan!!! Senare under dagen har dock min smärta blivit värre och värre... men enligt SMHI ska det bli rejält kallt i natt och även i morgon - något som min kropp brukar reagera på... så om inte Hamingja gjort sin storartade insats idag hade det nog varit ÄNNU värre...!

Inga kommentarer: