torsdag 3 december 2020

Hamingjas revansch!!!

Detta ODJUR skrämde älgar idag!!! :-O

...och det gjorde hon dessutom utan att upptäcka älgarna, så själv behövde hon inte bli rädd alls! Fast kanske hade revanschen varit större om hon fått se vilken avskräckande effekt hon faktiskt hade på sin egen värsta skräck...?!? 

Handelsbankens verksamhet hör till de som anses "systemkritiska" varför bankkontoren ska hållas öppna nästan oavsett vad som inträffar, men p g a Covid började vi förra veckan turas om att jobba hemifrån så bara halva personalstyrkan är på plats på bankkontoret. Idag hade jag en sådan jobba hemifrån-dag och när jag vid lunchtid fick problem med uppkopplingen mot bankens datorsystem bestämde jag mig för att ta ridpaus för att sedan förhoppningsvis kunna jobba vidare i kväll istället, när belastningen på systemet inte borde vara lika stor. 

Detta innebar då att jag faktiskt hann rida innan det var helt mörkt! Helt ljust blev det tyvärr aldrig idag p g a att det regnade och himlen var VÄLDIGT grå... men det var ju om inte ljust så i alla fall mindre mörkt  när jag red ut vid 14-tiden! Och när nu älgjakten ÄNTLIGEN är över bestämde jag mig för att rida genom skogen bort till Torrbergsvägen, via den vänstra skogsvägen bakom vägbommen. 

Efter inledande stretching i form av "korsa bakbenen" i skritt på volt och rakt spår fortsatte vi uppvärmningen med galoppintervaller, två i vardera galoppen (men klockrena galoppfattningar!!!) upp till vänster och sedan längs den nyröjda vägen genom skogen in till älgtornet. Var inställd på att det skulle bli en lång sträcka i skritt över hygget, men vi kunde faktiskt trava en hel del tack vare att flera av de riktigt blöta partierna hade frusit!

Framme vid Torrbergsvägen övergick jag till tempoväxlingar i tölt och även idag briljerade Hamingja med TYDLIGA halvhalter utan att jag behövde göra en enda "tvärnit" för att "montera broms"! När vi kom till den första stigen genom skogen tillbaka till Mariebäck ville jag tölta MER, så jag bestämde mig för att fortsätta bort till stig nummer två. Men väl där var jag fortfarande inte nöjd, så vi fortsatte längs Torrbergsvägen en bit till innan vi vände tillbaka. Då hade jag sent omsider även kommit ihåg att smacka lite för att tillföra extra energi och därmed också lösgjordhet! Och hela tiden fortsatte halvhalterna att fungera så jättebra! Åh, vad jag ÄLSKAR min häst!!!

Med denna Hamingja 2.0 fick jag åter fokusera på min sits, när jag omväxlande vinklade ut mina knän resp hälar för att hjälpa musklerna att slappna av bättre. Och försöka hitta tillbaka till läget där mina underskänklar låg lätt mot hennes sidor som de nu kan göra i skritten utan att hon blir stressad. Det senare fick jag f ö många tillfällen att fortsätta träna på när vi skrittade tillbaka hem genom skogen. 

När vi närmade oss skogsvägen igen visade sig underlaget vara tillräckligt bra för att trava - och det var då som jag upptäckte några älgar som skrämda satte av bort genom skogen! Antagligen var det vindriktningen som både gjorde att de fick vittring på och hörde oss samtidigt som den gjorde att Hamingja inte upptäckte dem! 

Väl på skogsvägen lyckades vi avsluta med en tölt där både Hamingja och jag var ganska avslappnade - och det blir ju verkligen skillnad när jag kommer ner i sadeln ordentligt istället för att vara spänd i säte och skänklar så att jag "balanserar ovanpå"! Och det märks ju direkt på Hamingja hur mycket hon uppskattar en matte som är följsam! Det är verkligen som Atli påpekade senast att även han rider bättre på en avslappnad häst än på en som är spänd - det blir helt enkelt en god cirkel istället för en ond! 

Nu är det hög tid för mig att ägna mig åt jobbet igen - men jag skulle verkligen inte ha något emot lite datorstrul efter lunch någon fler "jobba hemma-dag"!!

Inga kommentarer: