onsdag 7 februari 2018

En travdiskussion

Varför trava när det är så MYSIGT att tölta??!! undrar Haminga

Det känns som att jag hela tiden hamnat lite på efterkälken med bloggandet på sistone... Och här kommer ännu ett "blogga ikapp"-inlägg...! Jag har inte varit i så bra form de senaste dagarna, så Hamingja fick vilodagar både söndag och måndag. På tisdag åkte jag till stallet efter jobbet för att rida, men det skulle visa sig att jag egentligen inte var i form ännu...

Jag hade bestämt mig för ett pass på ridbanan där vi skulle träna travövergångar på volt. Men det visade sig att Hamingja hade bestämt sig för något HELT annat... Efter en lång uppvärmning i skritt på volt då hon fick korsa bak och sedan samma sak i tölt började vår "travdiskussion". Jag försökte verkligen vara övertygande, men Hamingja var fullständigt konsekvent: "INGEN trav idag!" var hennes bestämda budskap...

Tillslut kände jag hur jag började tappa humöret och bli ARG - ett tydligt tecken på att jag, som normalt snarast har alldeles för lång stubin, inte riktigt var i form för att rida idag... Alltså var det bäst att avrunda för dagen, innan mitt bristande humör drabbade Hamingja. Så det fick bli lite nedvarvningstölt som avrundning och sedan "slut för idag, tack för idag!"

Sedan dess har jag förståss funderat en hel del på hur jag ska kunna vara ÄNNU mer övertygande i nästa "travdiskussion". Och svaret kanske stavas "vägen bort till kyrkan". Där är det någon dryg dm nysnö just nu, vilket borde kunna fungera som "travbommar". Det är visserligen ingen lång sträcka, men jag kan ju rida den fram och tillbaka ett antal gånger. 

Inga kommentarer: