tisdag 24 maj 2011

Gäss och hästar




Oj, vad det BLÅSER idag! Det gick massor av gäss på havet i Södra hamn när jag passerade på eftermiddagen. Och även i Mariebäck blåste det rejält. Feykir blev upplivad av vinden så vi gick vår längsta promenad hittills - utan att det tog längre tid än vanligt. På hemvägen fick jag bromsa honom endel och när jag tog ett litet försiktigt skutt över en vattenpöl tog han det som signal för att det var dags att springa och busa! Men då var ju den där glädjedödaren till matte genast där och bromsade... Tillbaka i stallet blev det sedan JÄTTESPÄNNANDE med ett rep som fladdrade i vinden, men efter en lång stunds "snarkande" vågade han tillslut passera tillbaka till sin hage.




När jag sedan hämtade Snarfari märkte jag genast en stor skillnad i kynne - han tittade inte åt det där fladdrande repet ö h t. Tror faktiskt han är den enda häst jag träffat på som inte alls verkar påverkas det minsta ens av starka vindar! Red på ridbanan, ett kort och intensivt pass. All vind och regnet (d v s lågtrycken) är INTE snälla mot min kropp. Samtidigt är det bra att röra på sig för då kan värken lindras lite, så det får bli en liten avvägning där emellan. Atli sa ju dessutom att både jag och Snarfari behövde bli mer aktiva - så ett kort med intensivt ridpass är väl dessutom precis vad vi behöver!

Till helgen är det Vindurs tävling i Ragvaldsträsk - vilket brukar vara en av vårens stora höjdpunkter! I år ska jag förståss inte dit... men just nu känns det faktiskt ganska skönt. Har varit så risig i kroppen den sista tiden så det känns som att promenader med Feykir och en och annan ridtur på Snarfari är alldeles lagom. Fast ångbastun på vårt tävlingshotell är ju något att längta efter förståss!!!


Inga kommentarer: