tisdag 22 juni 2010

Tölt!


Här kommer en gaaaaaammal bild - från Atlikursen i våras - men den visar rätt gångart! Dagens "tema" var nämligen tölt och ridturen utformades utifrån devisen: "hellre kvalitet än kvantitet". Red bara ca 40 minuter, bort till korsningen vid sjön och tillbaka. Jag brukar använda mycket sidförande för att lösgöra Feykir. Men nu ville jag helst hålla mig i ett av "hjulspåren" för att undvika de vassa stenarna som fortfarande täcker vägen vid sidan av dessa. Alltså satsade jag på korta intervaller tempoväxlingar som lösgörande istället. Försökte dessutom hela tiden ha fokus på min egen sits - det behövs verkligen!

När vi vänt hemåt igen ville Feykir springa FORT - men istället red jag riktigt, riktigt lååångsam och samlad tölt. Och det fick riktigt bra! Gjorde några tempoväxlingar också - som jag blev riktigt nöjd med! Vi lyckades prestera ett riktigt bra tempo i ökningen och jag hann korrigera innan han började rolla så takten var riktigt bra för att vara vi! Sedan gjorde vi en riktigt bra nedtagning också! Detta skulle visa sig vara ridpassets höjdpunkt! Vi hade nog hunnit bränna vårt bästa krut för vid varje försök att upprepa blev det en hel del rollningar... Men det var ju roligt att vi lyckades prestera EN riktigt bra sekvens i alla fall! Om vi gör det vid varje ridpass så borde ju Feykir succesivt bli starkare. Och jag lär mig förhoppningsvis att få bättre och bättre "timing" i hjälperna. Vem vet - om tio år kanske vi kan det här?!

Inga kommentarer: